Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1333 ggr
sannae92
2015-01-26 21:36

Parasiter?

Hej!

Vår leo har i typ en och en halv vecka bajsat väldigt oregelbundet ätit dåligt och slickat sig om rumpan. Jag vet att de kan ha perioder som de äter mindre, vår äter t.ex. mindre då han håller på att byta skinn, vilket han också gjorde förra veckan. Vi är lite oroliga för han har alltid bajsat en gång om dagen och nu har han gjort det typ tre gånger på 10(?)dagar.

Han har dessutom en mörk fläck på magen (ser lite ut som en skugga), jag googlade detta och fläcken liknar lite de bilder som visas då det handlar om parasiter.

Nu undrar jag; Hur vanligt är det med parasiter hos leosar, kan detta vara det och vad kan man göra åt problemet?

Magen känns mjuk och bra men jag är lite orolig för det :/

 Jag ska försöka ta bild av hans mage imorgon, han var inte på fotomodellshumör idag :)

Annons:
Hanna
2015-01-26 21:51
#1

Kolla bajset och se om det är något i det. Det är bra konsistens på avföringen annars eller? Jag tycker annars inte att det låter som något konstigt. Vad har ni för bottenmaterial? Tänker kanske att han har ätit sand om han är mörk på magen och bajsar mycket.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

sannae92
2015-01-26 22:05
#2

Vi har repti-carpet så den har han nog inte ätit upp :D

Bajset verkar helt okej, men han har bajsat så sällan… Då som vi blev oroliga gav vi lite ricinolja åt honom (jag tror det var från denna sidan jag hittade det tipset) och det verkade fungera först men sedan hände det inget igen på några dagar…

Jag märker att jag ifrågasätter precis allt från parasiter till bajsfrekvenser xD

Allt började då vi blandade vitaminpulver in i hans kalkpulver, vilket vi sedan fick veta att man inte ska göra eftersom det orsakar förstoppning,  men hur länge kan det pågå? 

Jag vill inte att han lider (han ser inte ut att lida…).

Kanske jag oroar mej i onödan..? :P

Hanna
2015-01-26 22:18
#3

#2 Mina bajsar lite olika. Det beror ju på hur ofta de får mat och sådär. Bara han äter och bajsar som han ska så hade jag inte varit orolig. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

sannae92
2015-01-26 22:32
#4

Okej! Tack! :) peace for my mind ^_^

Jag ska ändå försöka ladda upp en bild imorgon på hans "magfläck" se om någon vet om det är något speciellt med den :)

sannae92
2015-03-06 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tänkte bara meddela att Urho mår bra och han har nog inte parasiter, snarare vinterdepression. Men han har piggnat till nu (vår i luften? 😉), han äter duktigt och bajsar bra. Han har dessutom börjat springa omkring i terrariet mera om kvällarna och insisterar på att klättra på de mest krångliga ställena! 😂

"Magfläcken" har inte förändrats så den är nog bara en del av hans mjuka fina mage! 🙂

Här är bild från igår då han var på äventyr i fotöljen och tittade på Bones i tv:n! 😃

Hanna
2015-03-06 17:44
#6

#5 Skönt att höra!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: