Annons:
Etiketttips-och-tricks
Läst 1848 ggr
Emmyz
1/29/15, 4:35 PM

Bästa Bottensubstratet

Hejsan!

Hemskt ledsen om det redan finns en liknande tråd. Sökte, men hittade inget. Är ny på leopardgeckos men läst att dom inte ska ha sand som underlag då dom kan äta detta och dö. Vad är bästa underlaget att ha i terrariet till just leopardgeckos? Torv? Jord? Täckbark? Spån? Reptilbark? Man vill ju gärna att det ska se fint ut också… Men viktigast är givetvis att det är bäst för leosarna.

Så jag vill gärna se bild och höra vad ni använder för underlag :) Berätta för- och nackdelar. Så visa bilder på just era terrarium och bottensubstrat!

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens


Annons:
Hanna
1/29/15, 6:45 PM
#1

Det bästa är ju att få det så naturligt som möjligt.. Just nu kör jag Råda-sand 0,8-1,2 mm av det. Har en som åt av det och det syntes då direkt på avföringen. Vågar nog påstå att det går igenom ganska bra om de skulle råka äta av det någon gång (och att man då åtgärdar det), det är snarare den finkorniga sanden som kan bli riktigt farlig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Emmyz
1/29/15, 7:13 PM
#2

Tack för tipset! Rådasanden är ju billig och bra :) Sand ska ju dessutom hålla värmen bättre. Skulle dock vilja ha lite mörkare underlag, så att blanda rådasand med torv kanske fungerar?

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens


Hanna
1/29/15, 7:23 PM
#3

Ja, det går alldeles utmärkt. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

sannae92
3/6/15, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Vi har inte vågat ta risken med sand utan använder repticarpet, vilket har fungerat riktigt bra. Den är lätt att städa och är rätt snygg (enligt mej iaf). I paketet vi köpte fanns det två mattor så vi växlar mellan dem då vi städar.

Upp till toppen
Annons: