Annons:
Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 2403 ggr
jeanette sehr
2/20/15, 10:24 PM

Min Leopardgecko

Hej! min leopardgecko vill inte äta, men han dricker vatten och är pigg.

Jag upptäckte att han har en blåsa under sin mage, typ ser ut som en vattenblåsa har känt på den och den är mjuk, skvalpar när man rör lite på blåsan.  Ska man sticka hål på den eller åka till veterinären så de kollar på han eller försvinner den av sig själv. Han är 15-16 år gammal men pigg ändå kan någon svara på mitt svar

Annons:
Hanna
2/20/15, 10:35 PM
#1

Hur länge har du haft ödlan? Går han själv? Temperatur? Antal ljustimmar? Vad får han att äta? Hur ofta erbjuder du mat? Hur ser hanteringen ut?
Vad menar du med "under sin mage"? Menar du magen eller i "armhålorna"?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

jeanette sehr
2/20/15, 11:06 PM
#2

Jag har haft min leopardgecko sen 1997 och han är själv, hade en hona för ett tag sedan men hon dog och var fullvuxen då jag köpte henne. Hanen som jag har nu köpte jag, han var inte fullvuxen några månader. han har  tänt varje dag i sitt terrarium, släcker om natten och tänder på dan. Han äter syrsor men gillar bäst maskarna, han kan äta 4 till 5 stycken men nu är han så mager och vill inte äta alls. Han dricker och har kalk vid sidan om och rent och snyggt har han i terrariet. Ja det är som en vattenblåsa under hans mage typ som vi får en blåsa vid tex:  nya skor. Han är ändå pigg och han är säkert 14-15 år jag frågade de som jag köpte han av och det är i Södra standby där de har leopardgeckon. Jag handlar alltid mat där till min gecko

jeanette sehr
2/20/15, 11:09 PM
#3

Kan det vara kalk och vitaminbrist eller…. ska man sticka hål på det? eller ska man låta en veterinär kolla på det. Försvinner det själv om han får lite kalk i sig.

Hanna
2/20/15, 11:23 PM
#4

Men hur många timmar har du lampan tänd? Vad har du för temperaturer i terrariet?

Att han inte vill äta kan bero på flera orsaker, dock är det många som slutar äta nu då det är parningssäsong för dem, vilket kan få både hanar och honor att äta lite sämre.
Är han akut mager så tipsar jag att uppsöka veterinär, det samma gäller blåsan om den nu inte sitter vid frambenen (vilket är helt normalt). Hade absolut inte stuckit om man inte vet vad det är eller varför det uppkommit, då det säkert gör mer skada än nytta.

Har du testat att mata med pincett alternativt matat med kackerlackor eller något foder han inte brukar få? Mina äter helst inte syrsor alls, utan det är kackerlackor som gäller där.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

jeanette sehr
2/20/15, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Skickar två bilder på min gecko. Bilden på han nr:1 och bild nr: 2 där han har vattenblåsan under magen, kanske lite svårt att se eftersom han är i terrariet och lampan lyser röd  en uv-lampa. Hanna vad ska man göra har du? ett svar MVH jeanette

jeanette sehr
2/20/15, 11:44 PM
#6

Lampan är tänd hela dagen från morgon till jag går och lägger mig.  Från kl. 11.00 till 00.00, sen släcker jag då jag ska upp tidigt och jobba. Det är 25- 30 grader i terrariumet.  Han kan inte vara i parnings läge nu han är 14 år gammal så det tror jag nog inte. Jag skickar två bilder där man kan se blåsan under magen och sen den andra är där han är som vanlig Hanna. Vad kan det kosta hos veterinären tro är ej försäkrad bara min hund

Annons:
jeanette sehr
2/20/15, 11:55 PM
#7

Blåsan ser ut som det är vätska i den som en hängmage med vätska i . Har känt på den och den är mjuk men vätskan rör sig konstigt. Hanna

Hanna
2/21/15, 3:42 AM
#8

Om första bilden är ny så ser han ju inte jättemager ut. Angående blåsan vet jag faktiskt inte. Har inte sett något liknande innan. Råder helt klart att ringa veterinären och fråga om råd i alla fall.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
2/27/15, 9:42 PM
#9

Hur har det gått?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: