Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2527 ggr
camillatk
2015-03-27 20:24

Sjuk? Bukbråck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår femårige hane har fått en utbuktning på magen, det ser ut som om skinnet är tunnare. Området är ca femkrone stort och buktar ut ca 1,5 cm Han äter och dricker och beter sig som vanligt i övrigt. Vad kan det vara, är det något geckosar brukar få?

Annons:
Pemmen
2015-03-28 22:19
#1

Har aldrig sett det där faktiskt…🤔

Hade han inte betett sig som vanligt skulle jag fråga om han gick på sand och om han bajsar osv som vanligt. Detta då en av mina honor åt av sanden och blev svullen på samma sida som din…

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

camillatk
2015-03-29 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi plockar undan bajs som vanligt så det verkar inte som förstoppning och han går på bark.

Pemmen
2015-03-29 21:45
#3

Ja då är det inte det… 

Och ni är säkra på att det är en kille? Tänkte om det var en tjej så kanske det är äggbindning, (Jag kastar ur mig alla möjliga sjukdomar jag känner till för att försöka se om något hjälper) 

Eller om det "bara" är tarmarna kanske det är mask? Dock borde han minskat i storlek då om masken ätit av hans föda…. hmm…. 

Rekommenderar att du kontaktar en veterinär om du inte redan gjort det.

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

[Tilde]
2015-03-31 18:37
#4

Stackarn! Ser dock ut som en hona tycker jag och det kan vara  t.ex. äggbindning, sandklump (om ni har ödlan på sand), eller en tumör. Ser ljust ut så jag skulle inte chansa på sand och heller inte äggbindning med tanke på formen… så jag chansar på en tumör eller liknande.. Jag hade tagit med ödlan till en reptilkunnig veterinär!

Jessicarundström
2020-05-22 23:28
#5

Min sons ödla ser liknande ut, men inte riktigt lika stort, ännu. Också ganska opåverkad. Vad hände med er ödla?

Upp till toppen
Annons: