Annons:
Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1605 ggr
Chinesecrestedlover
2017-08-26 23:53

Skaffa leopardgecko? Funderingar och frågor...

Hej!

Har alltid (sedan jag var barn) haft minst en sköldpadda (hade rödörade förut och har nu en reeves), har även haft diverse andra akvarie/terrariedjur som ex. diverse olika amfibier, krabbor m.m. genom åren, men jag har aldrig haft en ödla. 

Jag har länge (alltså under många år) funderat på att skaffa en ödla, men inte riktigt kunnat bestämma mig för en art. Har uteslutit en del drömarter genom åren dock, arter som är för stora och kräver alldeles för mycket som t.ex. Grön Leguan, Chuckwalla och Skäggagam. 

Det finns fortfarande ett par arter (Dabbagam: framförallt små arter som ex. Hardwickii och Leopardgecko och möligtvis någon till…) som jag funderar mellan, men det lutar mer och mer åt en Leopardgecko. Dabbagamer tilltalar mig mycket fortfarande, men det känns som att de kräver lite väl mycket teknik, utrymme m.m. som jag tyvärr inte känner att jag kan erbjuda (som det är nu åtminstone). 

Det som talar för en Leopardgecko är:

+ De är små och kräver därmed inte jättemycket utrymme (bra när man bor litet och redan har en hel del djur, man måste ju få plats själv också…helst…). 

+ De är lätta att få tag på och kostar inte enorma summor pengar (det är ju alltid trevligt). 

+ Behöver inte en massa svindyr teknik för att må bra (vad jag förstått av det jag läst i alla fall). 

+ De verkar vara hyfsat lättskötta (bra när man aldrig haft en ödla förut, dock haft hand om ödlor på praktikplatser samt under gymnasietiden när jag utbildade mig till djurvårdare). 

+ De verkar tokcharmiga och "personliga" :-) (naturligtvis är reptiler inte "keldjur" men de kan ju vara mer eller mindre "egna". Söta att se på också.) 

+ Inte aggressiva och kan göra skada (som ex. en leguan skulle kunna = bra när man är ny på ödlor). 

+ (eller -?) De lever länge (känns som det kan räknas som både positivt…hatar ju såklart att förlora mina djur…men också negativt…om något ändras i livet eller så, svårt att planera så långt framåt ju). 

Det som talar emot/eventuellt talar emot en Leopardgecko är:

- (eller +?) De lever länge (känns som det kan räknas som både positivt…hatar ju såklart att förlora mina djur…men också negativt…om något ändras i livet eller så, svårt att planera så långt framåt ju).

- De äter insekter (som jag avskyr och som om oturen är framme kanske kan ställa till med problem om de rymmer, bor i hyresrätt). Dock har jag precis (nu i kväll) fått hem en pacman/horngroda  och den behöver ju också vidriga kryp till mat…men ja, det ser jag väl egentligen som den största nackdelen.

- Nattaktiva och kanske knappt syns? 

**
Vad jag är ute efter (om jag skulle skaffa en ödla) är:**

* Gärna inte större än max ca 30 cm
* Inte aggressiv och svår att hantera (då det behövs), eftersom jag är ny på ödlor.
* Inte svindyr varken i inköp eller månadsvis (= inte massor med avancerad teknik m.m.)
* Får inte kräva för mycket utrymme (vill få plats själv i lägenheten också, haha)
* Lättskött, eftersom jag är ny på ödlor.
* Tilltalande yttre dvs. måste tycka den är söt (är ju "tittdjur" så bra om man gillar det man ser, haha)
* Helst (men inte nödvändigtvis) marklevande och "torrt/ökenklimat"
* Helst (men inte nödvändigtvis) växtätande (helt eller delvis)

Tycker Leopardgeckon verkar stämma in på det jag är ute efter förutom gällande att de måste ha äckliga insekter att äta och inte gillar frukt och grönt. Tycker de är jättefina och söta ödlor med charmigt leende :-) Vill trots att de verkar stämma väl in på vad jag vill ha, veta mer om de små och deras krav, skötsel m.m. innan jag bestämmer mig. 

Jag har fastnat för lite "udda" färger/morpher och därför undrar jag om en ex. Blizzard/Blazing Blizzard (eller liknande "rosa") geckos har några nackdelar gentemot sina normalfärgade "kusiner"? Ser de sämre/är de känsligare mot ljus (som andra albinodjur ofta brukar göra/vara) t.ex.? Skiljer sig det någonting mellan de olika morpherna vad gäller hälsa, sjukdomar m.m.? 
**
Värmematta eller värmelampa eller en kombination av dessa? I naturen antar jag att de som andra ödlor gärna "tinar upp" genom att ligga på av solen uppvämda stenar och då kommer ju värmen i grunden uppifrån… men värmer upp markytan…så matta eller/och lampa? Hur ska man placera en värmematta under ett glasterrarium, utan att det spricker eller det blir brandrisk eller något annat otrevligt? Termostat/timer - behövs det och i så fall var hittar man en som är bra, inte så dyr och enkel att förstå? Tipsa gärna om bra värmematta/lampa - ex. märke, watt m.m. **

Ljus - med eller utan UV och om man ska ha UV, vilken watt/styrka pratar vi om då? Tipsa gärna om bra dagsljuslampor och eventuella UV-lampr - märke, watt m.m.

Bottenmaterial/underlag - läst och sett filmer på youtube om förstoppningsrisk med olika material som sand, bark m.m. De lever ju (i naturen alltså) om jag förstått det rätt inte där det är sandigt utan mer där det är mycket klippor och sten. Sett att en del (på youtube) har vinylgolv/vinymatta i botten, andra har kakel/stenplattor, speciella reptilmattor, tidningspapper eller hushållspapper m.m. Vill gärna att det ska se fint ut, men i första hand så vill jag ju att djuret inte ska riskera att fara illa. **Så vilket är det ultimata (eller i alla fall det minst dåliga och det mest säkra) bottenmaterialet för en Leopardgecko enligt er? 

**Kalcium/kalk- med eller utan D3 (hört så mycket olika) så vad gäller för en Leopardgecko? Vitaminer/multivitamin med D3/utan D3 som komplement? Hur ofta ska den ha kalk respektive vitaminer? Vilket/vilka märken rekommenderar ni?

Vad är det absolut viktigaste som man behöver till en Leopardgecko? Naturligtvis kan man skaffa diverse olika fina saker att inreda terrariet med, men nu pratar jag alltså bara om det nödvändiga.

Min lista hittills (nödvändiga saker endast) - något jag kan/ska ta bort/lägga till?

* Terrarium 
* Någon slags uppvärmning (matta/lampa)
* Foderinsekter 
* Kalcium och vitaminer
* Fuktgrotta
* Termometrar (kalla och varma sidan)
* Vattenskål
* Någon typ av bottenmaterial
* Gömställen

Någonting mer som ni tycker att jag ska fundera över/tänka på, innan jag eventuellt skaffar mig min allra första ödla?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Avalongeckos
2017-09-03 18:58
#1

Hej vad kul att du är intresserad av leopardgeckos! Dom är verkligen underbara ödlor och perfekta för nybörjare! Skaffade min första för 3 år sen och har idag 7 leopardgeckos och en liten uppfödning tillsammans med en kompis.

Det finns inte jättemånga sjukdomar inom leopardgeckos och vad jag vet så finns det ingen inom någon speciell morph. Det enda som skulle kunna räknas som negativt med en morph är att eclipse ser aningens sämre men detta är inget som påvekar dom.

Själv använder jag endast värmematta, leopardgeckos är nattdjur och spenderar den största delen av dagen inne i grottor och får därför inte så mycket solljus i det vilda. En Uv-lampa är därför inte nödvändigt men inte heller farligt. Det är bara att sätta in värmemattan under glaset. Allt som du skulle kunna tänkas behöva finns på mässor till ett väldigt bra pris så om du har möjlighet till att ta dig iväg till någon så är det ett perfekt tillfälle att inhandla allt.

Jag skulle säga att det bästa bottenmaterialet är nog tidningspapper. Lätt att städa och man behöver inte oroa sig för att leopardgeckon ska bli förstoppad. Men finns ju inte alla som vill ha det då det inte är så fint. Jag har även hört att eco earth ska fungera bra. Har dock aldrig provat det själv så har inte så bra koll på det.

Det kalciumet jag använder heter repti Calcium Med D3 från Zoo Med. Har alltid en matskål framme där dom kan gå och äta om dom vill det och sen doppar jag även alla insekter i Kalciumet innan jag matar dom. Men det som jag läst att man ska göra är att stoppa ner maten i en påse med Kalciumet och sen skaka så att insekterna blir täckta av kalcium. Jag gör inte detta då jag känner mig så hemsk om jag skulle göra det.

Din inköpslista såg jättebra ut. Det märks att du verkligen tänker igenom allt och inte bara går iväg och köper en ödla! Hoppas att detta hjälpte lite och jag önskar dig lycka till med din framtida familjemedlem. Har du några fler frågor så är det bara att höra av dig till mig!

Upp till toppen
Annons: