Annons:
Etikettota-off-topic-andra-ödlor
Läst 1838 ggr
[Tilde]
11/27/12, 10:48 AM

OTA - Död picta... :(

Igår kväll upptäckte jag och sambon att vår picta-hona var död… Hon hade dött nyligen, förmodligen i äggbindning eftersom det ena ägget var väldigt nära "utgången".

Först och främst… uppfödaren sa att en hona och en hane kunde bo ihop utan problem, men vi hade läst att honor och hanar inte bör bo ihop konstant då hanen vill para sig hela tiden, så vi tänkte flytta på honan riktigt snart…. Det var tydligen för sent. Rynkar på näsan

Det kanske låter konstigt, men vi bestämde oss för att försöka rädda äggen i honan genom en liten dissektion. Äggen ligger nu i vår ägglåda och ser faktiskt bra ut! De är runda med vener i, så vi får hoppas att de klarar sig. Chansen kanske inte är så stor, men det är värt ett försök :) Jag uppdaterar senare/imorgon med bilder på dem! Äggen alltså..

Annons:
[Melinda]
11/27/12, 12:22 PM
#1

Åh, va tråkigt :/
Har hört om andra som försökt rädda ägg så. Hoppas det går bra med dem.

[Tilde]
11/27/12, 1:52 PM
#2

Ja jag har läst om folk som har räddat leoägg, men minns inte hur det gick för dem, om de klarade sig eller ej… Hoppas hoppas hoppas våra klarar sig! Skäms

LokiAnd
11/27/12, 2:43 PM
#3

Hållrt tummarna !

LokiAnd
11/27/12, 6:51 PM
#4

Vet inte vad en picta är men :/ ser lite ur som en leopard gecko

[Tilde]
11/27/12, 6:54 PM
#5

Ja de är jättesöta! Så det är verkligen tråkigt att honan avled.. :( Men vi får se hur det går med äggen, vi tittar till dem varje morgon. Inom några dagar vet vi nog om de klarar sig eller ej.

LokiAnd
11/27/12, 7:03 PM
#6

Hoppas dom överlever, var det den enda honan kvar?

Annons:
MarajLowajz
11/27/12, 7:04 PM
#7

Meh! Hade ni inte köpt dom nyss också? :(

Beklagar sorgen :(

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
11/27/12, 7:10 PM
#8

#6 Det var vår enda hona, men vi ska se om vi kan köpa en eller två på någon annan reptilmässa. Känns riktigt tomt nu med bara en hane :(

#7 Mjo, på malmömässan :/

LokiAnd
11/27/12, 7:14 PM
#9

aww, så var den ny, fu vad sorglit!

[Tilde]
11/27/12, 7:18 PM
#10

#9 Ja det var hemskt att hitta den död! :( Hon som var så fin också… stackars liten… :/

[Tilde]
11/28/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kan ni se de små äggen, verkligen mini!

[Tilde]
11/28/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Närbild… Vet inte riktigt hur de mår :/

MarajLowajz
11/28/12, 11:20 PM
#13

shit vilka små - dom ser ut som att dom har det lite för fuktigt kanske? Eller är det bara bilden som luras?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
[Tilde]
11/29/12, 9:50 AM
#14

#13 Nää, fuktigheten är som den ska, äggkläckaren är väldigt bra faktiskt :D Idag när jag kollade var ett av äggen liiite ihopsjunket, men det andra såg fortfarande fint ut. Vi får se vad som händer, vet inte ens om de är befruktade… :/

SandraH96
4/19/13, 8:40 AM
#15

#14 Det här är ett gammalt inlägg, men jag är bara nyfiken vad som hände sen? :O

[Tilde]
4/19/13, 9:17 AM
#16

#15 Det blev inget av äggen tyvärr, de såg befruktade ut, men fostret såg ut som det hade drunknat. :/

Eftersom vi inte hittade en ny hona så sålde vi också hanen och håller oss nu till våra leopardgeckos och ciliatus i ödleaveln.

SandraH96
4/19/13, 11:49 AM
#17

så synd D:
Jag funderar själv på att testa para min geckotjej någongång, men hittar inte det rätta killen till henne just nu :\

Upp till toppen
Annons: