Annons:
Etikettvisa-upp-dina-leopardgeckos
Läst 4190 ggr
Chazzy
2013-01-21 20:51

Nu är den här lilla saken inte min ÄN, men...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… Vill visa upp den ändå! :3 Vet förresten inte könet på den än, någon som vill gissa? Bilden tagen uppifrån togs idag, just för att ha som referens för att (försöka) könsbestämma den. Vet att man kan se det på kroppen (dock är denna bara drygt 4-5 månader gammal, så vet ej om det ska synas än).

Nån som vill gissa könet? Och morphen antar jag är en Super Hypo, väl? Flört <3

//Chazzy

Annons:
Chazzy
2013-01-21 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och en till. Bästa! ♥

//Chazzy

[Melinda]
2013-01-21 20:57
#2

Super hypo stämmer :) Könet är lättare att avgöra underifrån.

:) Tar du själv bild underifrån så kan vi kanske hjälpa dig att kolla om du inte kan själv med hjäp av bilderna. Oftast är det lättast att se kön när de är ca. 6mån, men ibland går det tidigare.

[Tilde]
2013-01-21 20:59
#3

Svårt att säga då bilden är tagen uppifrån (man brukar ta på svansroten för att kunna könsbestämma)… men eftersom svansroten ser så tjock ut skulle jag chansa på en hane. Det är dock omöjligt att veta säkert utan en bild på undersidan av ödlan. Tungan ute

Jo, en Super Hypo Carrottail, tycker jag det ser ut som. :)

Chazzy
2013-01-21 21:11
#4

#2 Det här vet jag om också. xD Varför jag satsar på en bild ovanifrån nu är för att geckon fortfarande är ganska skygg. Den vill inte riktigt bli lyft, än, och jag vill ju absolut inte att den ska bli rädd för mig, så jag låter bli att ens försöka lyfta den. Jag vet hur man könsbestämmer dem underifrån annars. :3 Tackar ändå för all hjälp, uppskattas. <3

#3 Okej! Jo, han/hon har ju lite orange färg på svansen, så jag började fundera lite på carrottail… :) men kul ändå att få höra andras spekulationer. :D Ska bli riktigt roligt att få se hur färggrann den lille blir när han/hon (hen..? xD) blir äldre. ♥

//Chazzy

MarajLowajz
2013-01-21 21:18
#5

Söt sak.

Tycker också att det ser nästan ut som en hane, men som sagt - svårt att säga när man inte ser en bild underifrån. Fast iofs, min hubert har ganska bred svansrot också och det visade sig vara en hubbelina istället.

För att vara från ett zoo (antar jag då du har nämnt det tidigare har jag för mig?) så ser den faktiskt välgödd ut. Det är sällan man ser när man kikar in på ödlor, speciellt geckos i zoo-affärer. Oftast helblek i färg och pinnsmal svans.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Chazzy
2013-01-21 21:27
#6

#5 Tycker du? Jag tycker han (får väl säga att det är en han, så länge… enklast så) ser lite slank ut, jämfört med andra leopardgeckos jag sett bild på. Obestämd En av tjejerna som jobbat där längst (och ja, det är en djuraffär) sa dock att när ödlan kom så var svansen tjockare än vad den är nu. Så den har magrat lite.

Men reptilerna matas varannan dag och jag ger iaf alltid geckoödlan så många syrsor han orkar/vill äta. Syrsorna pudras också med Nekton-MSA, för kalkets skull och så. Lyckosamt nog.

Skönt att höra iaf att den ser välgödd ut. <3

//Chazzy

Annons:
MarajLowajz
2013-01-21 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tycker den fin ut jämfört med dom man har sett tidigare. Min ena hane på ungefär 8 månader ser smalare ut. Bifogar bild så du får se.

Allt beror ju lite på hur föräldrarna också ser ut tycker jag samt hur dom har blivit gödda.

Du kanske ska se till att ge han 3 syrsor varje dag istället för att pumpa på med 5-6 syrsor varannan dag. Det ger lite bättre balans i det hela och då ska du se att han lägger på lite mer :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
2013-01-21 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är min hanes halvsyster - så dom varierar ganska mycket i hur dom utformas. Dom här lika mycket syrsor varje dag så genetiken i det hela ger skillnad också.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
2013-01-21 21:54
#9

Ja genetiken avgör mycket! Jag har en hane som äter som en häst men har fortfarande smal svans, efter 1 år här hemma. Han är alltså INTE sjuk eller något, bara "naturligt smal". Tungan ute Har å andra sidan en hona som ibland matvägrar men som är naturligt tjock xD

MarajLowajz
2013-01-21 21:58
#10

Japp =) Genetiken avgör mer än vad man tror på storlek och sådant!

Min hane ozzy äter som en galning och blir bara längre och längre tycker jag xD Han väger ca 70 gram och inte ens fyllt ett år än så får väl se hur stor han är. Hans föräldrar är väldigt stora så hoppas han blir riktigt stor =)

Har också en hona som matvägrar ibland xD Hon är så jävla kinkig! Men märks absolut inte på vikten.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Chazzy
2013-01-21 22:16
#11

Oftast så äter han bara 3 syrsor, dock. xD Så det är nog bra balans ändå. :3 En gång åt han 5 stycken, men det var bara en gång, som sagt. <.<

Får väl se hur han blir när han sen bor hos mig. ^^ Tror inte jag kan få reda på vem hans föräldrar är, dock… nackdelen med att köpa från djuraffär. :/
(För övrigt blir köpet en engångs-grej, gillar inte att förse djuraffärer med pengar egentligen då jag heller inte litar på hur de tar hand om djuren. Men jag har fallit pladask för den här lilla kraken, så… ja. Engångs-grej. xD;)

Troligen lär inte han bli den enda leopardgeckon jag skaffar, dock… Oskyldig bara den första. Lär bli mer mycket längre framöver. <3 Då köper jag ifrån uppfödare istället.

//Chazzy

Chazzy
2013-02-17 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Istället för att göra en ny tråd, så tänkte jag uppdatera den här. Vi har nu fått en bra bild på hur Kama ser ut underifrån, så nu borde det vara lättare att könsbestämma honom/henne. :)

När området runt svansroten är lite mer utsträckt, så tycker vi att Kama har två (hemipenala) bulor precis ovanför kloaken…

Vad tror ni? 🙂

//Chazzy

[Tilde]
2013-02-17 11:44
#13

Det är definitivt en hona :) honor kan också ha "kulor", men de är mindre än hanarnas. Hanarna har mycket tydligare porer också, som du kunde se i inlägg #2. 🙂

Annons:
Chazzy
2013-02-17 13:29
#14

Ooh, okej. Jag vet att hanar har tydligare porer, men jag trodde de blev tydligare först i könsmogen ålder. xD Innan dess så är de relativt lika, liksom. Desto yngre ödla, desto svårare att se. Det är vad jag lärt mig iaf.

Men okej, då vet jag. 🙂 Har hela tiden trott att det vart en hane, haha. xD

//Chazzy

[Tilde]
2013-02-17 16:36
#15

#14 Läste nu att den var 4-5 månader gammal. Jag kunde tydligt se kön på mina ungar när de var 4 månader gamla :) Men det varierar ju lite, så det är nog bättre att avvakta och se då hur ödlan utvecklas, utifall! 😉

Dock tycker jag att det nästan ser ut som den ovulerar, men det kanske bara är ljuset, eller möjligtvis mat i magen. xD

Chazzy
2013-02-17 17:51
#16

Troligtvis mat, för bilden togs igår och han/hon fick mat i fredags. 3 syrsor. xD

//Chazzy

MarajLowajz
2013-02-19 06:52
#17

Tycker också det ser ut som en hona =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Chazzy
2013-02-20 15:11
#18

Okej, tack för svaret MarajLowajz. ^^

//Chazzy

Upp till toppen
Annons: