Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1172 ggr
Aleqto
5/13/13, 7:33 PM

En liten undring.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan det vara så att vissa leos trivs bäst med andra?
i februari fick jag en leo hona som är lite över 1½ nu.
Innan hon kom till mig bodde hon med andra leos.
Hon bodde själv hos mig först i ca 3 månader och då var hon mest i huset, ville bara äta en gång i veckan och ibland varannan,
sedan flyttade hon ihop med en 6 årig hona som tidigare var underviktig men fortfarande är mycket mindre i längd än 1½åringen.
Då hon bodde ihop med en annan leo var hon ute och gick väldigt mycket, hon ville äta nästan varje dag och verkade väldigt "glad"
Sedan började 6åringen efter tre veckor hugga och bita 1½åringen väldigt mycket så jag särade på dom för att ingen skulle skadas.

Nu har den yngre honan återgått till att bara vara i huset och endast vilja äta en gång i veckan eller en gång varannan vecka.
Kan det vara så att hon mår bättre av att bo med en annan ödla?
Behöver jag skaffa en till åt henne så att hon mår bättre?

(visste inte var jag skulle placera tråden)
Bifogar en bild på 1½årigen som heter Ziita.

/Alexander

Annons:
MarajLowajz
5/13/13, 9:24 PM
#1

Kan så vara faktiskt. Vissa individer vill vara själv och vissa vill gärna ha en grupp.

Märker på Hera här hemma att hon saknar Greta (som sitter ihop med Ozzy för tillfället på parning) hon ligger själv i ena grottan och dessförinnan så var hon och Greta nästan alltid ilag.

Gör som du känner bäst, du kan ju alltid testa men chansen finns att den individen du fixar åt henne kanske inte heller fungerar med en annan.

om jag vore du så skulle jag tagit kontakt med en uppfödare och ''på prov'' tagit hem en ödla och se hur det funkar. Betala halva ödlan när du hämtar henne och ha som deal att om det inte funkar så får du pengarna tillbaka - betala resten om det funkar.
Iofs kanske inte alla uppfödare som skulle gå med på det men man kan ju alltid fråga :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Aleqto
5/13/13, 9:56 PM
#2

jag vet dock inte om det finns uppfödare i umeåområdet..

Ziita var hur snäll som helst med Tiddley men det var Tiddley som var problemet.

Vill ju helst att Ziita ska må bra..

Man kanske kan hitta någon som redan går med andra men är till salu? så även den är van att gå med andra ödlor?

/Alexander

MarajLowajz
5/13/13, 10:31 PM
#3

Ja det funkar det också =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
5/14/13, 8:14 AM
#4

Alla mina honor har fungerat bra ihop i grupper :) Men det är nog väldigt individuellt. Vill du ha en sällskapsödla kan det ju vara bra att köpa en vuxen som är van vid både hantering och andra honor. 🙂

Aleqto
5/14/13, 1:37 PM
#5

jag ska försöka hitta någon, men det är lite svårt så här långt upp i norr "/

/Alexander

Aleqto
5/25/13, 4:11 PM
#6

Har hittat två honor på blocket.
Ena är 1 år och går ensam men säljaren vill helst sälja med terrariet och jag har redan terrarie hemma så det räcker och blir över.
Sedan finns det en som är 6½ som går med en hane, och denna har jag inte mailat än.
Tror ni att en 6½ årig hona som är van att gå med en hane skulle kunna gå med min 1½åriga hona?

/Alexander

Annons:
[Tilde]
5/25/13, 4:36 PM
#7

#6 Det borde väl gå bra :) Men som alltid så får du hålla koll så det inte blir bråk. Testa även att möblera om innan du sätter ner dem tillsammans om du köper den andra honan. 

Jag har själv aldrig haft problem med flera honor ihop. Har alltså aldrig varit med om bråk eller mobbning.

Aleqto
5/25/13, 7:15 PM
#8

Jo jag möblerade om innan jag satte ihop de två tjejerna jag har nu, men efter två veckor slutade det helt att funka.
Dock är den äldre tjejen konstig i överlag och mår nog inte så bra, eftersom hon hugger mot allt.

Om jag inte får köpa honan som är ett ,som dessutom ser ut att vara sunglow, så det skulle vara kul att ha en sunglow, men får jag inte köpa henne ska jag höra om jag får köpa endast 6½åriga honan och hoppas på att det funkar :)

/Alexander

Aleqto
5/25/13, 8:38 PM
#9

Tydligen var honan och hanen sålda, så jag hoppas jag får köpa ettåringen!

/Alexander

Upp till toppen
Annons: