Annons:
Etikettavel
Läst 1232 ggr
Pemmen
2013-08-04 23:09

syskon i samma?

Hej igen! Jag vet att man kan ha syskon ihop om de är honor. Men nu undrar jag över risken med att ha syskon med olika kön ihop? Har nämligen hört rykten om en person som har detta och avlar ungar vilket jag tycker är fel! Det borde ju bli inavel precis som andra djur! Eller är det okej? :-/ vet ju inte riktigt inavel risken med leosar…

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

Annons:
[SusanneP]
2013-08-05 06:44
#1

Inavel är alltid fel.

Hanna
2013-08-05 13:19
#2

Många större uppfödare linjeavlar/inavlar. Det är så man kan få fram de bästa morpherna. Säg att du får fram en hona av en helt ny morph som du sedan parar med en hane. Om då någon unge blir det brukar man antingen para tillbaka till föräldern som är det, eller med syskonet. Huruvida det är etiskt rätt eller inte kan jag inte svara på.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2013-08-05 13:38
#3

Ja de kommer att para sig då! De bryr sig ju inte om de är släkt eller ej, så tänker inte djur. 

Men jag ser absolut inget fel i inavel hos leopardgeckos (så länge individen inte är sjuk), det är just för att man har inavlat som man har fått fram alla de fantastiska morpherna som finns! 

Hos människor och många andra däggdjur kan barnen/ungarna få sjukdomar och missbildningar vid inavel, men detta är inget man har stött på hos reptiler när båda föräldrarna är friska.

Pemmen
2013-08-05 21:42
#4

Tack! Då ska jag inte dömma denna person. Vet att jag läst något om detta med reptiler som du skrev Tilde men var osäker för det var så länge sedan. Anledningen till att jag tyckte det var fel var just det med skador som brukar uppkomma bland andra djur. :-) Men då vet jag att så länge individerna inte är sjuka så. :-) Tack igen för svar. :-)

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

Upp till toppen
Annons: