Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1811 ggr
[Siffran2]
2/6/14, 3:29 PM

Spyr

Min leopardgecko har spytt upp zofobas-larverna hon åt för någon dag sen. Behöver jag oroa mig? Det har inte hänt innan. :) Läste att det kunde bero på infektioner eller magparaiter(!!??). Bör jag rådfråga veterinär?

Annons:
Hanna
2/6/14, 3:32 PM
#1

Vad har du för temperaturer i terrariet? Ålder/storlek på ödlan?
Zophobas är kända för att vara svårsmälta. Så kan ju vara så att ödlan inte klarat av att smälta dem korrekt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Siffran2]
2/6/14, 3:36 PM
#2

#1 27-28 grader varmt, hon är snart 3 år. :) Jaså!

Hanna
2/6/14, 3:38 PM
#3

Verkar som att du har det för kallt åt henne. Varma sidan/solplatsen ska helst vara 30-32 grader varm.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Siffran2]
2/6/14, 3:40 PM
#4

#3 Jag har en värmedyna under men den brukar inte vara på för då blir det ofta för varmt då värmelampan gör det varmt. Det brukar bli rätt hett på värmestenen dem har, men i "luften" i terrariumet så är det 27-28 grader. Men då får jag sätta på värmedynan nu! :)

MarajLowajz
2/6/14, 4:59 PM
#5

Har läst lite olika angående värmesten  - att de oftast blir för varma vilket kan resultera i väldigt svåra brännskador. Så värmematta med en vanlig lampa funkar bäst tycker jag iaf men du gör som  du vill =)

Och som Hanna säger så är Zophobas svårsmälta =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Hanna
2/6/14, 5:30 PM
#6

Om det blir för varmt kan du skaffa en dimmer att koppla till värmekällan.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Siffran2]
2/6/14, 7:45 PM
#7

#5 Ja jag har ju värmematta så, den är igång nu, just nu ligger terrariumet på 31 grader, jag ska se till så det håller sig där! :)

Amandarinen
2/6/14, 8:24 PM
#8

Det är bättre att du använder matta än värmelampa då de oftast är värmen underifrån som gör att de kan smälta maten som de ska :) Ja skulle skippa värmelampan iallafall, men alla är olika :)

∆manda

[Tilde]
2/6/14, 9:40 PM
#9

Testa att ge färre av dem. De är som sagt svårsmälta och äter ödlan för många åt gången så spyr de ofta eller bajsar ut maten ganska osmält.

[Siffran2]
2/9/14, 8:45 PM
#10

Tack allihopa! Vi ska ge färre nästa gång, denna gången åt hon nog för många, hon är ju lite mindre än sin kompis. :)

Upp till toppen
Annons: