Annons:
Etikettfoder
Läst 1399 ggr
linneassv
2014-11-11 17:28

Matning

Hej! 
Hur ser matvanorna ut för era leopardgeckos? Alltså hur ofta ger ni dem mat och hur mycket åt gången?🙂

Annons:
sannae92
2014-11-11 20:09
#1

Vi matar vår Urho med galleria mellonella (stor vaxmott på svenska enligt wikipedia), syrsor och fluglarver. Han älskar syrsorna för han jagar dem själv, men vaxmotten är också mumsig. 

Vi pudrar dem med vitamin- och kalciumpulver, men vi ska dra ner på det lite för han har börjat lagra vitaminerna/kalciumet bakom frambenen.

Han äter alla dagar 4-5 larver, men han börjar se lite tjock ut så jag tror vi ska gå ner till 3-4 😉

Man får definitivt inte lägga för många syrsor åt honom, för han har ingen gräns på sitt ätande, han älskar syrsor!! 😂

Pemmen
2014-11-11 21:49
#2

Matvanorna ser olika ut beroende på hur gamla ödlorna är. De unga vuxna/vuxna ger jag kackerlackor eller syrsor. Undviker mjölmask till de då de har ganska mycket fett och lite näring. De yngre ödlorna som ska växa ger jag både mjölmask och mindre syrsor både för att de ska få fett och näring samtidigt. (Mjölmasken har jag i en skål så de äter syrsorna först sedan masken för att näring går före)

Jag matar mina ödlor tills de är mätta och matar de små en gång per dag medans de vuxna matar varannan eller var tredje dag.

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

sannae92
2014-11-12 16:45
#3

Äter era leosar från matskål? Vår äter inte från matskål trots att han hade matskål där som vi köpte honom ifrån… vi måste mata honom. Vi har inget emot detta, det är ganska mysigt, men vi är lite förundrade 🙂

Pemmen
2014-11-14 00:02
#4

Det är också olika. 😉Ödlorna har olika preferenser. De flesta äter dock masken från skålen. En del måste man mata med en pincett eller liknande.

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

linneassv
2014-11-18 22:24
#5

#1 Var får du tag på galleria mellonella?🙂 Angående matskål så njaa.. om han får mjölmask någon gång så äter han det från skål, dock inte syrsorna för de rymmer förstås iväg därifrån omedelbums🦸‍♂️

#2 Samma här, jag undviker också mjölmask (min gecko är ca 13 år), han är dessutom inte så förtjust i det så det är väl lika bra🙂 syrsor är han däremot väldigt förtjust i, trots att han är lite lat när det gäller att jaga😂 Man märker tydligt när han blivit mätt i alla fall. Jag kom bara att tänka på att jag aldrig läst någonstans vad som är "normal" mängd att ge matmässigt åt gången. Men som du säger, alla är olika individer så det gäller väl helt enkelt att lära känna sin ödla och ge en passlig mängd för just honom.🙂 Ungefär hur många syrsor brukar det bli att du ger per gång åt en vuxen gecko?

Pemmen
2014-11-20 22:07
#6

Jag brukade ge de ca 2 - 3 stycken. Men det berodde självklart på hur hungrig de var. Nu har jag gått över för det mesta på olika stora dubias eftersom de är lite enklare att odla. 😃

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

Annons:
sannae92
2014-11-21 19:05
#7

#5 Vi bor i finland så jag vet inte alls om de finns i Sverige. Men vi köper dem från samma affär som vi köpte Urho. Vi har inte ännu sett om man kan beställa dessa från nätet, borde kolla, för han tycker om dem väldigt mycket 😃

linneassv
2014-11-21 19:13
#8

#7 Jag bor inte heller i Sverige, jag bor på lilla Åland och här finns tyvärr inte så mycket reptilinriktat hos de två djuraffärerna vi har😕nåmen tack för svar iaf🙂

sannae92
2014-11-21 19:17
#9

#8 Jag kan skicka några på posten åt dej 😂

sannae92
2014-11-21 19:34
#10

här är en link: http://www.reptilemaniacs.com/vahakoin-toukat-p-794.html

Jag hittade då jag googlade vahakoin toukka, man måste tydligen använda alla språk man kan för att hitta det man vill 😃

linneassv
2014-11-23 02:14
#11

#10 Åh, tack😃

Upp till toppen
Annons: