Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2564 ggr
ChristineF
12/18/14, 5:40 PM

Ögonproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Mina två leopardgeckohonor har i några veckors tid haft ögonproblem till och från. Min äldsta hona fick en grå/vit hinna i ögonen som sedan försvann efter någon vecka, jag tänkte att det var öms som fastnat. Sedan fick min yngre hona likadant, men värre. Hon blundade helt i flera dagar tills idag när jag gjorde rent hela terrariet och möblerade om lite. Nu går hon runt och tittar in nya omgivningen. Den äldre honan som var bra är nu grumlig i ögonen igen. Båda har under denna tiden ätit bra och verkar helt pigga/normala i övrigt. Jag har fuktat i fuktlådan och sprayat direkt på dem varje dag för att underlätta.
Är detta öms eller kan det vara något annat? Ögoninflammation? Någon som haft liknande problem och vad kan jag göra?
Självklart åker jag till veterinär vid behov, men vill undvika den stressen helst med tanke på att allmäntillståndet i övrigt är så pass bra.

Annons:
XxErkanxXx
12/18/14, 9:04 PM
#1

Låter som någon form av ögon inflammation, eftersom båda har det (smittsamt)

Öms låter konstigt eftersom l.geckon har ögonlock och inte ömsar skinnet över ögonen, som ormar. Men det kan säkert hämta att de får en liten ömsbit i ögat,  men inte på båda samtidigt - spec när du säger att du skött om fukten. Kolla om du ser något - det borde gå att pilla bort lite försiktigt med något fuktigt ex. en bommulstops om det skulle vara det. 

Hundar, katter och gnagare som har något knas med ögonen brukar man kunna ge en salva som heter Noviform - finns recept fritt på apotek, liten gul tub för människor. Helt ofarligt. Vet ej om det funkar på reptiler dock…. 

Ring en vet och rådfråga är mitt bästa tips.

ChristineF
12/18/14, 9:57 PM
#2

#1 Okej, tack! Ja, det låter ju som det skulle kunna vara något sådant. Jag får ringa Mälaren smådjur och fråga, där har vi varit förut med leopardgecko. Hoppas det inte är allt för svårt och dyrt att fixa. :/
Jag har försökt med tops och ögondroppar (vanliga viscotears för fukt) men det är svårt när de slingrar sig/vänder bort huvudet och blinkar, vill inte stressa så svansen släpper.

XxErkanxXx
12/19/14, 5:34 PM
#3

Skulle gissa på att du får någon salva/droppar utskriven till ögonen - eller antibiotika att ge oralt.  Så det blir nog inte så dyrt - lycka till och hoppas att det fixar sej! :)

Upp till toppen
Annons: