Annons:
Etikettungar-och-ägg
Läst 1427 ggr
linneaewaldh
2015-05-18 13:50

bebis på gång! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår leopardgecko hona är dräktig och ska lägga ägg när som. När det väl har kläckts så vet vi inte vad vi ska göra. Ska ungen vara med våra andra leos eller ska den vara i eget terrarium? Sen så undrar jag vad är bästa sättet att kläcka ägget på? (Eget tillverkat)

Annons:
Hanna
2015-05-18 15:06
#1

Först och främst bör ni fundera över vad ni ska göra med ungarna, har ni plats och tid med dem, ska ni behålla, sälja?
När ni kommit fram till det och om ni väljer att kläcka fram det så är det bra att bestämma vad för kön man vill ha på ungarna (hane/hona/blandtemperatur). Det är aldrig helt säkert att det blir "rätt", men med hjälp av temperaturen i kläckaren kan man styra någorlunda vad det blir.

Det finns många olika sätt att göra en kläckare på, sök på "hemmagjord äggkläckare" så kommer det upp en del (och för reptil då kläckare för fjäderfä skiljer sig).

När ungarna är kläckta bör de gå ensamma. En mindre plastlåda med papper i botten och toarullar exempelvis som gömställe fungerar ypperligt.

Hoppas det var till hjälp. Jag informerar även vänligt om att marknaden är ganska mättad vad gäller leopardgeckos, så att man är beredd på att man kanske blir sittandes med ungarna ett tag.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

linneaewaldh
2015-05-18 15:16
#2

okej tack så mycket för hjälpen. :)

[Tilde]
2015-05-23 17:46
#3

Vill bara påpeka att när jag var liten och hade en leopardgeckohane ville jag köpa en kompis till honom. Jag fick med en liten bebbe hem som säljaren sa absolut kunde gå ihop med en vuxen utan problem. Det slutade sorgligt nog med att den lilla blev uppäten av den vuxna. 😢 Så det kan gå riktigt illa om man inte har de små ensamma.

Man kan göra kläckare av bl.a. gamla vinkylskåp eller frigolitlådor. Bara att googla efter instruktioner. 🙂 Jag föredrar nog vinkylskåpet.

Upp till toppen
Annons: