Annons:
Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1517 ggr
Mysan_
1/21/16, 6:29 PM

Frågor om Leopardgecko

Jag är väldigt sugen på att skaffa en/flera ödlor, och då helst leopardgecko eller madagaskardaggecko. Leopardgeckos verkar vara lättare att få tag på, såna har jag sett i djuraffärer i närheten, men aldrig någon daggecko, så jag vet inte. Men jag skulle bli väldigt glad om någon hjälpsam själ där ute skulle kunna svara på dessa frågor om leopardgeckos:

1. Trivs dom bättre i par än ensamma?
2. Hur stort akvarium/terrarium behövs för en eller två ödlor?
3. Hur ofta bör man mata dom?
4. Blir man tvungen att odla syrsor hemma?
5. Vad äter dom?
6. Räcker det att ge dom syrsor bara ibland (någon gång i veckan)?
7. Är dom lätta att få handtama?

Tack! 🙂

Annons:
XxErkanxXx
1/24/16, 10:14 AM
#1

1. De kan bo ensamma utan problem. Vill man ha fler går de bra att ha de tillsammans oxå. Det enda man ska tänka på är att inte ha 2 hanar tillsammans, de bråkar.

2. Kolla på jordbruksverket, tror inte att det är så stora mått. Fast de kan ju aldrig bli för stort - om man inreder det bra.

3. De bör äta varannan-var 3e dag. Kanske någon färre gång under vinter halvåret.

4. Nej de behöver du inte. De flesta som har geckos hemma odlar mjölmask - mycket lättare och tystare än syrsor. Mjölmask innehåller inte lika mycket protein som syrsor, så mna kan köpa syrsor på djuraffärer eller mässor och ge ödlorna ibland. En annan insekt som är lätt att odla hemma är Dubia kackerlackan, de låter inte och klättrar inte på glas eller plast.- men man ska vara försiktig att mata l.geckon med vuxna sådana då de blir ganska stora. 

5. De är rena insektsätare och äter endast det. Ibland kan man ge dem en liten nyfödd muspinkies oxå - finns dock delade meningar om det. 

6. Så länge de får nån sorts föda var annan- var 3e dag så spelar de inte så stor roll vad de är de får, bara de får insekter. Varierad kost är alltid bra.

7. Ja de tycker jag. Hanterar inte mina ödlor så mycket, men de är inte rädda för mig utan brukar vara framme och synas och när jag plockar upp de så springer de inte iväg. 

Hoppas du fick de svar du väntade dig och lycka till i framtiden om de kommer någon/några l.geckos hem till dig! :)

Mysan_
1/24/16, 10:55 AM
#2

#1 Åh, tack så mycket! Jag odlar hellre syrsor än mask haha… Har haft syrsor hemma som husdjur förr så det går ju bra så men mask kommer inte på frågan! Så länge dom inte har ett större behov av det förstås. Kan dom äta gräshoppor eller sånt man kan hitta ute också? Tack så jättemycket för svaren, verkligen till bra hjälp! 🙂

XxErkanxXx
1/24/16, 9:09 PM
#3

Syrsor är bättre mat, så om du orkar odla de så går det alldeles utmärkt :) De är inte det lättaste dock. Ja de kan äta insekter utifrån - har dock hört att insekter som man hittar i städer/nära vägar kan innehålla magnesium, så de ska man passa sig för.

Mysan_
1/25/16, 6:26 AM
#4

Ah okej, jag bor på landet och det är många insekter i trädgården på somrarna, så jag skulle säkert kunna hitta något. Vet du om det går bra att ta med ödlan ut på sommaren om man har den i en gallerinhägnad för t.ex hamstrar/kaniner?

XxErkanxXx
1/25/16, 9:33 PM
#5

Njaaa det är inget jag skulle rekommendera. Leopardgeckos är nattdjur och gillar inte ljus så mycket. Solljus(UV) är mycket bra för ödlan ändå så kanske man kan ta ut den i handen en liten stund när det är mycket varmt och soligt, men skulle inte ha den ute i någon inhägnad. Detta mår arter som tex skäggagam och blåtungad skink bättre utav då de är dagaktiva och kräver mycket solljus(UV-ljus). Leopardgeckos behöver icke ha UV-ljus i terrarier heller.

Mysan_
1/26/16, 6:14 AM
#6

Okej, tack för svaret!

Annons:
Upp till toppen
Annons: