Annons:
Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1353 ggr
Pojkmamma
6/26/16, 11:40 AM

Hur högt fall kan de överleva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Förlåt om jag frågar något som det finns svar på och förlåt att jag ber om ursäkt för att jag gör så - jag brukar själv hata när folk gör just precis så här - men nu är läget akut!

Vi har en leopardgecko, som i går, när vi kom hem efter att ha varit borta hela dagen, plötsligt inte var i sitt terrarie! Det känns omöjligt, och framför allt fullständigt ologiskt, att någon ska ha tagit sig in i vårt hus och snott ödlan. Alltså har han tagit sig ut själv. Vilket också känns nästan både omöjligt och ologiskt, men ändå mindre så än stöldteorin.

Med fyra ledsna söner i huset, så är jag desperat. Jag är just på väg mot djuraffären för att rådfråga om var vi ska leta, hur ska vi locka fram honom, var behöver vi inte leta osv osv, men jag frågar här också.

Frågan som oroar oss mest:

* Har han tagit sig ur terrariet, så har han också fallit/hoppat 124 cm ner på parkettgolv. Jag har hittat ett inlägg i ett annat forum om en leo som klarade ett fall på 138 cm, men hur troligt är det att ett 124 centimetersfall lämnat honom oskadd? Vi är oroliga att han ligger någonstans och dör pga skador.

Nästa:

* Hur troligt är det att han fått grepp om den lilla glaskanten (se bild) och sedan hävt sig upp och över kanten? Vi har alltid varit noga med att hålla inredningen på ett sådant sätt att han inte nått till kanten, för säkerhets skull, och såvitt vi kan förstå har det inte varit annorlunda nu. Kan han ha fått för sig att hoppa sig ut???

Sedan kommer förstås frågor som:

* Var tycker de om att "gömma sig"? Vi tänker mjukt och varmt och letar bland kläder och små vrår.

* Var är det omöjligt för dem att klättra? Behöver man ens leta i sängen, kan han klättra upp på plant, blankt trä liksom?

* Om en dörr står öppen, är det troligt att han smiter ut då? Jag tänker om han blir avskräckt av den friska vinden, den kanske något kyligare luften osv.

* Går det att locka fram honom på något vis? Hur?

Annons:
Upp till toppen
Annons: