Tips och tricks

Marsvinen bråkar hjälp!

2018-07-05 14:22 #0 av: Pettson och Findus

Hej!
Har två marsvins hanar en född 17/2-18
En född 5/3-18. Dom har gått i samma bur när jag köpte dom och gör de även nu. Men så har jag nu 3 till killar som är syskon. Killen som är född den 5/3-18 har varit könsmogen länge och varit väldigt mkt för att gå på den andra. Nu när de har kommit tre nya har de börjat bråkat som bara den. Dom biter varandra så de får stora sår! Jag har dom i skilda burar nu fast den ena går med två till och den andra med en till. Kommer jag kunna ha dom alla i samma bur igen? Eller är de helt kört nu?
Nån som har bra tips på vad man gör på bästa sätt för att såren ska läka bra? Den som är född den 17/2-18 är värst nu och vill gärna försöka para sig med alla. Är lite rädd att han också ska börja skada någon av de andra också för de är nämligen han som bråkar värst.

Anmäl
2018-07-05 14:28 #1 av: Stallmima

Kastrera.

Anmäl
2018-07-05 14:30 #2 av: Ljungåsen

Ställ frågan på marsvin.ifokus.se så svarar jag där.

Anmäl
2018-07-05 14:42 #3 av: Gnagare2

Jag får intrycket av att du har FEM stycken hanar i samma bur?Stämmer detta? Isåfall är det inte konstigt att dom bråkar. Sära på dom omedelbart.  Avråder på det bestämdaste att ha så många hanar ihop. Dom kommer fortsätta slåss och göra varann illa.  Ivärsta fall kan dom ha ihjäl varann.

Sära på dom och  ha två och två tillsammans i stället. Och nu när dom redan börjat bråka måste dom få ett större område att vara på.   Aldrig någonsin så många marsvinshanar ihop. 

Anmäl
2018-07-05 14:58 #4 av: Fridaaaa

#1 Kastrering brukar inte hjälpa på marsvin

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-07-05 15:17 #5 av: Wijnja

Håller med Frida en kastering tar inte bort beteende

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.