Annons:
Etikettfoder
Läst 800 ggr
Almafransina
2019-03-05 12:47

Föda leopardgecko

Jag tänkte skaffa en leopardgecko och känner att jag har koll då jag läst på mycket. Men en grej jag funderar över är maten. Har förstått att det är bäst med levande syrsor (och mjölmaskar ibland), men går det bra med torkade också? Och ifall inte, vart och hur kan jag ha foderdjuren?

Annons:
thistletoe
2019-03-05 16:31
#1

Nja, torkade är långt ifrån lika bra. Nödlösning javisst, men inget jag skulle rekommendera i långa loppet. Syrsor är svåra att hålla vid liv och därför dyra att ha som föda då man måste köpa nya hela tiden. Nu när våren kommer kan man beställa kackerlackor av arten blaptica dubia (ofta förkortat b. dubia) som är ett lättfött och tyst alternativ till syrsor. De klättrar inte på varken plast eller glas och man kan ha dem i t.ex. en plastback, med äggkartoner, en skål med vattenkristaller och nån typ av foderblandning av typ hundfoder, hönsfoder och havregryn t.ex. Finns nog en hel del bra recept om man googlar. För att de ska föröka sig behöver de värme och det kan man tillföra genom att ställa backen ovanpå lysrampen till geckon.

Draken
2019-03-06 11:00
#2

jag har även kört  Rephasy Grub-Pie till mina leoparder, och det går ner med god aptit.

De vuxna får en lite blandad diet av Mjölmask, Rephasy, kackerlackor och Pinkisar. Pinkisar får de max en gång i månaden. Och de får mat var tredje dag.

De små får mat dagligen, där är mjölmask huvudfödan, men även de får annat innimellan, både pinkisar ( max en gång i månaden) och kackerlackor, nån gång ibland får de rephasy.

Vitaminer och kalk tillsätter jag vid varje måltid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: