Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikett: övrigt-om-leopardgeckos
Läst 1008 ggr
[Myraan]
0

Hon täcker vattenskålen med sand.

Halloj!

Min fyraåriga leopardgeckohona har de senaste veckorna kommit in i en konstig period, att gräva över vattenskålen. Varje morgon är den helt fylld med sand och inte en droppe vatten. Men hon har aldrig gjort så förr, bara på sistone som sagt..

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

[Melinda]
0

Går hon ihop med en hane?

[Myraan]
0

Nej, hon är ensam! Har alltid varit det.

[Melinda]
0

Ah ok. Tänkte att det kanske va för att hon skulle lägga ägg som hon grävde annars. Kanske inte beror på nått speciellt :) Har några som gräver en del ibland :p

[Myraan]
0

#3 Ja, får väl utgå ifrån att det inte beror på något speciellt. Jag tittade här om dagen ifall man kunde se några ägg genom huden men det var inget synligt i alla fall :)

[Tilde]
0

Jadu, mina har börjat göra så de med! I alla fall några av dem… Täcker över hela vattenskålen med bottenmaterialet - superjobbigt! :/ Vet inte vad man kan göra… Kanske skaffa en annan plats att ställa skålen på. 😛

[Myraan]
0

#5 Haha, lite roligt sammanträffande! Ja precis, jag ställde vattenskålen på en annan plats och då lät hon den vara. Men pga stress ställde jag den på den enda lediga platsen i terrariet just då, precis över värmemattan där hon brukar sola. Så jag ställde tillbaka skålen på gamla platsen dagen efter och då började hon igen. Men som sagt, om hon inte slutar så får man väl köra en liten ommönlering :)

[Tilde]
0

Haha vad typiskt! 😛 De brukar ju gräva ner sig lite för att svalka sig liksom och det kan ju gå ut över vattenskålen!

[Myraan]
0

#7 Kan ju vara något sånt också ja.. Får väl vänta och se vart det tar vägen!

Nooon2
0

Tänk om de förstår att där det finns vatten så finns det fukt och svalka om man gräver brevid?
Min lilla brukar vara under vattenskålen ibland… jag tror mest om det är varmt väder. Hon har en vattenskål som är inpassad bland stenar så att det finns utrymme under den. Jag har inte kollat men det borde ju vara svalare där eftersom vattnet dunstar och leder bort värme.