Annons:
Läst 522 ggr
Catlady91
2022-03-01 18:08

Frågor gällande leoparsgcko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Jag kommer skaffa leopardgecko, som jag skrivit förut. Och nu står jag inför en massa frågor, som jag önskar få svar på..

Funderar över det här med vatten, fuktighet, inredning m.m

Vi börjar med vatten.
Vill leosar ha flytande vatten, eller vattenkristaller?
Funderar på att köpa ett vattenfall, då de hjälper till att hålla fuktigheten och stimulerar törsten för reptilen så den dricker, stämmer detta även på leosar?

  1. Hur håller jag fuktigheten bäst?
    Har kollat på tryckspruta, kan man köpa vilken som helst, eller måste det vara för terrarium?

  2. Bästa bottensubstratet för leosar, vad är det?
    Kommer köpa från en uppfödare, så det blir nog ett ungdjur. Vad är bäst att börja med då? Hörde sandpapper från en djuraffär, funkar det? Kan man byta till sand senare? Tänkte om man sakta tillför lite sand i taget, så den vänjer sig?

  3. Hona eller hane?
    Är det som med de flesta djur, att honor har mer temperament och därmed kan vara lite "bitchiga" och svåra?
    Är der då bättre att börja med en hane?

  4. Jag har katt, som är otroligt nyfiken. Hon är världens snällaste, och lyssnar på mig. Men hon sitter gärna och tittar på andra djur, t ex mitt akvarium. Kan detta stressa ödlan? Kan de vara tillsammans, under uppsikt, lösa? Tänkte om jag har ödlan hos mig när jag ser på tv ibland, några minuter. Min katt är som sagt väldigt försiktig, och nosar alltid först. Säger jag låt bli eller nej, så backar hon.
    Eller kan det stressa ödlan?

  5. Gömställen, bara på mark eller lite på höjder också?
    Jag vill gärna inreda terrariet så det är så likt djurets naturliga miljö som möjligt. Kommer ha tre grottor. En på svala sidan, en på varma, plus en fuktgrotta i mitten eller så.
    Ska dessa finnas bara på marken, eller kan jag ha någon på t ex en vägg? Kommer ha grenar som den kan klättra lite på, och kan även ta större stenar från naturen hos min pappa. Funkar det, eller är det riskfyllt?

  6. Bakgrund, vad är bäst?
    Vill de klättra mycket, så en 3d-bakgrund är bäst? Eller kan man ha en plansch? 3d-bakgrunder är så dyra :(

  7. Matskål, är det ett måste?
    De äter väl mest levande insekter, och de släpps väl löst i terrariet?

  8. Insekter, benämningar?
    Vad menas med nymf? Är det minsta? Vilken storlek på dubia ska jag köpa?
    Vill de äta annat än dubia ibland? Har hört om en mask som man måste ta bort huvudet på innan man ger ödlan, annars kan den äta sig ut ur ödlan genom magen. Stämmer det?

Några frågor jag har nu, och hoppas få svar på :)
Är som sagt helt ny i detta, och trots att jag läser massor om leosar så uppstår ändå funderingar. Sånt jag inte känner riktigt att jag får svar på helt där jag läser (skötselrådet på TD t ex)

Samt, var köper man grejer billigast? Kan vissa saker tillkomma senare, t ex inredning (förutom grottor)

Bifogar bilder på mitt terrarium, som är långt ifrån klart

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Chinesecrestedlover
2022-03-01 20:07
#1

#0

Hej!
Ska försöka svara på dina frågor 🙂

Vill leosar ha flytande vatten, eller vattenkristaller? Funderar på att köpa ett vattenfall, då de hjälper till att hålla fuktigheten och stimulerar törsten för reptilen så den dricker, stämmer detta även på leosar?

Leopardgeckos dricker precis som andra djur vatten. Vattenkristaller är endast någonting man möjligen kan ha till insekter (så de inte ska drunkna). Leopardgeckos ska inte ha speciellt fuktigt (annat än i en fuktgrotta) så vattenfall känns inte som varken nödvändigt eller en speciellt bra idé för just dessa ödlor. En vattenskål räcker fint och de dricker då de är törstiga.

Hur håller jag fuktigheten bäst? Har kollat på tryckspruta, kan man köpa vilken som helst, eller måste det vara för terrarium?

Som jag skrev ovanför så ska de inte ha speciellt fuktigt så du behöver definitivt inte köpa någon tryckspruta (det är mer för regnskogslevande djur som man kan använda det).

Bästa bottensubstratet för leosar, vad är det? Kommer köpa från en uppfödare, så det blir nog ett ungdjur. Vad är bäst att börja med då? Hörde sandpapper från en djuraffär, funkar det? Kan man byta till sand senare? Tänkte om man sakta tillför lite sand i taget, så den vänjer sig?

Det är ett väldigt debatterat område men det man absolut bör undvika är sand. Ren sand (alltså där man inte blandat upp den med ex. torv, jord osv.) är inte naturligt (leopardgeckos lever inte på lös sand, de lever i områden med hårt packad mark) och kan leda till problem med förstoppning (sand impaction) osv. Sandpapper är mig veterligen inte bra eller lämpligt för något djur, de är svåra att rengöra osv. så det skulle jag också avråda i från.

Hona eller hane? Är det som med de flesta djur, att honor har mer temperament och därmed kan vara lite "bitchiga" och svåra? Är der då bättre att börja med en hane?

Kön känns inte som någonting som ska ha betydelse, eftersom reptiler inte ska hanteras i onödan. Reptiler ska ses som akvariefiskar på land dvs. det är djur som trivs bäst i sitt terrarium och som man tittar på; se men inte röra helt enkelt. Intressanta djur men verkligen ingenting som passar alla. Intresset måste finnas även fast man inte hanterar djuret.

Jag har katt, som är otroligt nyfiken. Hon är världens snällaste, och lyssnar på mig. Men hon sitter gärna och tittar på andra djur, t ex mitt akvarium. Kan detta stressa ödlan? Kan de vara tillsammans, under uppsikt, lösa? Tänkte om jag har ödlan hos mig när jag ser på tv ibland, några minuter. Min katt är som sagt väldigt försiktig, och nosar alltid först. Säger jag låt bli eller nej, så backar hon. Eller kan det stressa ödlan?

Geckon kommer antagligen vänja sig ganska snabbt vid att katten tittar på den i terrariet. Se till att katten inte kan ta sig in i terrariet och inte ex. krafsar osv. mot glaset, något mer behöver inte göras. De ska absolut inte vara lösa tillsammans och du bör heller inte ta ut den annat än för ex. hälsokontroll eller vid storstädning av terrariet (och då placeras den lämpligen i en transportlåda under tiden). Hantering kan vara mycket stressande för en reptil och de får inte ut någonting (annat än då möjligtvis mer eller mindre stress) av att tvingas lämna sitt trygga (och temperaturmässigt osv. anpassade) terrarium.

Gömställen, bara på mark eller lite på höjder också? Jag vill gärna inreda terrariet så det är så likt djurets naturliga miljö som möjligt. Kommer ha tre grottor. En på svala sidan, en på varma, plus en fuktgrotta i mitten eller så. Ska dessa finnas bara på marken, eller kan jag ha någon på t ex en vägg? Kommer ha grenar som den kan klättra lite på, och kan även ta större stenar från naturen hos min pappa. Funkar det, eller är det riskfyllt?

De kan absolut tycka om att klättra lite, men det ska naturligtvis vara säkert. Stenar, tyngre grenar osv. beror ju på hur du placerar de. Du måste se till att geckon inte kan gräva sig under eller på annat sätt få stenarna på sig osv.

Bakgrund, vad är bäst? Vill de klättra mycket, så en 3d-bakgrund är bäst? Eller kan man ha en plansch? 3d-bakgrunder är så dyra :(

Du kan ha det som du tycker är bäst/finast. Klättringsmöjligheter kan man ju ordna med andra medel än just med hjälp av bakgrunden (och dessa geckos klättrar ju inte på samma sätt som andra geckoarter, de kan ju inte klättra på glas ex.).

Matskål, är det ett måste? De äter väl mest levande insekter, och de släpps väl löst i terrariet?

Nej, man behöver inte ha en matskål. Man kan släppa insekter lösa i terrariet eller mata med tång/pincett.

Insekter, benämningar? Vad menas med nymf? Är det minsta? Vilken storlek på dubia ska jag köpa? Vill de äta annat än dubia ibland? Har hört om en mask som man måste ta bort huvudet på innan man ger ödlan, annars kan den äta sig ut ur ödlan genom magen. Stämmer det?

Nymf är en ex. dubia som inte blivit könsmogen/vuxen ännu. De har olika "stadier" innan de blir vuxna (från mycket små till ganska stora), dessa kallas nymfer. Så från bebisar till ungdomar typ. Lämpligast är att köpa ett gäng vuxna som grund för en egen avel/odling av dubia och sedan kan man ju skaffa lite mindre också; så att man snabbare får dubias i olika storlekar (som passar att äta beroende storleken på ens djur). Att ge sina djur varierat är alltid det bästa, så att ge olika insekter är att föredra. Dubia är en bra grund, men sen kan man även ge ex. syrsor, mjölmaskar, zophobas m.m. Vaxmott (larverna) fungerar bra som godis. Antagligen har du hört om zophobas larver, dessa har ganska kraftiga käkar och det kan vara lämpligt att krossa huvudet innan man matar djur med dessa (att ta bort huvudet är inte nödvändigt). Huruvida det är sant att de kan "äta sig ut" när djuret svalt de, vet jag inte. Myt eller inte…oavsett så har de ganska kraftiga käkar och kan bitas (så personligen tar jag i dessa med tång och använder inte fingrarna). Man behöver dock absolut inte vara rädd för att mata sina djur med dessa.

Samt, var köper man grejer billigast? Kan vissa saker tillkomma senare, t ex inredning (förutom grottor)

Billigast brukar vara om man hittar det begagnat ex. Blocket eller köp och säljsidan på Terrariedjur.se osv. Annars (när de nu börjar igen) kan mässor vara en bra idé för att hitta bra och billiga tillbehör. Saker kan såklart tillkomma (man kan ju alltid förbättra för sina djur, göra det mer estetiskt tilltalande osv.). Dock måste man ju i alla fall ha någon slags substrat, grottor, vattenskål, fuktgrotta och lite andra dekordelar, som gör att geckon kan känna sig trygg. Sen måste man naturligtvis ha värme (matta eller/och lampa), termometrar för att kunna kontrollera temperaturen på den svala respektive den varma sidan och såklart en termostat (eller dimmer) för att se till att värmen blir rätt (och man inte riskerar överhettning/brand). Insekter, kalk och vitaminer går ju inte heller att vänta med naturligtvis.

Lycka till med leopardgeckon!

/Chinesecrestedlover

  • Redigerat 2022-03-01 20:12 av Chinesecrestedlover
Catlady91
2022-03-05 20:41
#2

#1: förlåt att det tagit tid för mig att svara, har haft lite fullt upp efter jobbet :P

Hur djup ska vattenskålen vara, och hur stor? Den jag har nu är 12 x9,5x2cm. Funkar den, eller ska jag skaffa större? Köpte den som vattenskål eller matskål. Funkar den till något av det, eller var det ett dumt köp? Kommer köra på dubia, tills jag är mer okej med insekter. Då kommer jag nog gå över till syrsor eller gräshoppor.

Bottenmaterial så velar jag mellan dessa fyra, vilken skulle vara bäst? Och hur mycket skulle jag behöva? Mitt terrarium är 101x50x50cm.

  1. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18578/arcadia-earth-mix-10-liter-bottensubstrat

  2. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18580/arcadia-earth-mix-arid-10-liter-bottensubstrat

  3. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.17884/exo-terra-stone-desert-outback-red-10-kg

  4. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18813/habistat-leopard-gecko-bedding-10-kg

Vill gärna ha en enkel första ödla, och tänkte om honor kan vara lite mer griniga vid hantering eller om jag ska in i terrariet och göra något. Men det kanske inte spelar någon roll med reptiler?

Nej, Mysan skulle aldrig vara elak emot ödlan. Och om hon skulle krafsa på rutan, vilket jag är 99,9% säker på att hon inte kommer göra, så säger jag ifrån och då gör hon aldrig om det. Har en ganska väluppfostrad kisse 😊 lika om ödlan skulle vara lös nånstans, t ex på golvet under uppsikt eller liknande. Säger jag åt henne att låta bli, så låter hon bli. Tänker mest på ödlan, så den inte blir stressad av hennes närvaro.

Jag funderade på att bygga upp med denna på ställen där tunga grejer ska stå, så som stenar: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.6979/zoo-med-excavator-clay-45-kg-gravsubstrat

Har läst att några har plansch, och några gör egna bakgrunder. Jag har tyvärr inte någon stans att hålla till för att göra egen bakgrund, eftersom det skräpar så mycket. Men jag har funderat på att köpa denna, och plantera i, och ha på en del av väggen, iallafall: https://www.amazon.se/Reptiles-Planet-Habitat-dekoration-plantering-bakgrund/dp/B009SAZA8K/ref=sr_1_11?keywords=Bakgrund&qid=1646508516&s=pet-supplies&sr=1-11 Tänkte köra lite murgröna där i, eller någon annan fin hängande växt. För att skapa lite mer gömställen pt ödlan, och något den kan klättra på 😊

Tänkte köpa denna, då jag som sagt har lite lätt fobi för insekter 😋 skulle det funka? https://www.amazon.se/hetuioiyster-amfibier-matning-rengöringsklämma-verktyg/dp/B09MT3N9SM/ref=sr_1_24?qid=1646508639&s=pet-supplies&sr=1-24
Men på ett annat forum jag är med i, säger att insekterna kan gömma sig eller gräva ner sig i bottenmaterialet om man släpper de lösa. Men ödlan behöver väl utlopp för sin jaktinstinkt, och då kändes ju bäst att släppa insekten lös.

Ok, så vilken ”storlek” ska jag köpa? Och vad gör jag om insekten blir för stor?
Så zophobias behöver inte få huvudet bortklippt innan dennes till ödlan?

I dagsläget har jag:
Terrarium 101x50x50cm i trä med glasdörrar
Termostat med termometer och hygrometer
Mat-/vattenskål
Lite grenar som dekor
En värmelampa all-in-one 80w

Så det känns som att jag har en bra grund, och har köpt det dyraste 😊
Nu pratade jag och pappa om att köpa en lampa till att sätta i terrariet, som inte tillför någon värme. Just nu sitter det en spotlight på vänster sida, och på höger är det ett nät för värmelampa. Vill ha mer ljus på höger sida för när värmelampan slocknar när värmen är uppnådd.
Letar också efter en bra lamphållare med rätt omkrets. Men frågan är vad som är bäst. En lamphållare med reflektor, eller en lamphållare med nät över själva lampan? Om du förstår vad jag menar 😊

Jag kan ta kort på terrariet uppifrån, om det skulle hjälpa?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Arcadia Earth Mix 10 Liter är ett bottensubstrat som är designat av experter och är det ultimata valet för ett säkert och effektivt bioaktivt vivarium och terrarium. Säkert och effektivt. Funkar bra att använda för alla typer av arter. Bra för levande...
Catlady91
2022-03-13 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu är ödla bokad!!!

Nu börjar jag bli ännu mer taggad på att få klart terrariet!

Har bytt inriktning på bottensubstrat, då det kommer bli så dyrt. Så jag ska köra på denna: https://www.granngarden.se/naturtorv-hasselfors-solmull-50-l

Det ska tydligen blandas med grus och sand, men jag vet inte vad för sand och grus..

Bifogar en bild på min ödla, som väntar på mig hos uppfödaren 😊
Vi vet inte kön än, då han/hon inte väger mer än 10gr.
Min förhoppning är att hämta i mitten av april, och det känns faktiskt sannolikt. Bara bottensubstratet kommer i, och värmematta inhandlas, så är det ju inte mycket kvar 😊

Det som saknas nu är:
Bottensubstrat - köps imorgon
Värmematta ca 30x30cm (eller något sånt, nån som har?)
Tre grottor
Matskål
Växter
Bakgrund

Bakgrunden blir denna på ena delen av baksidan, och plansch på andra: https://www.amazon.se/TropicShop-Bakvägg-naturlig-kokosnöt-kokosfiber/dp/B083ZH6TQJ/ref=sr_1_17?qid=1647169636&s=pet-supplies&sr=1-17

Eller kanske denna i mitten, och plansch runt?
Vad tycker ni? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Denna naturtorv från Hasselfors är en ren högmossetorv som är fri från tillsatser. En verkligt allsidig produkt som varje trädgårdsägare borde ha hemma.
Catlady91
2022-04-29 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Nu har min älskade ödla kommit!

Välkommen lilla… ja, vad ska hon heta?
Vi tror det är en hon, men vet inte säkert då hon bara väger 11gr just nu.

Hjälp mig med namnförslag! 😃

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[Livsfrågor]
2022-06-16 14:11
#5

#3: Vilken fin drömgecko! Är det en bald tangerine? Bor uppfödaren möjligtvis i närheten av stockholm? ^^

Catlady91
2022-06-16 15:34
#6

#5: en tremper tangerine är det 😊
Nä, Sundsvall 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
[Livsfrågor]
2022-06-16 16:17
#7

#6: Ok, jättefin! Sundsvall var lite långt bort. x )

Catlady91
2022-06-16 17:48
#8

#7: ja hon är otroligt fin, och otroligt fint temperament 😊

Ja det är kanske lite långt för dig 😋 för mig var det bara en timmes bilresa bort 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: