Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 2098 ggr
Aizza
0

hjälp och råd

Har köpt 2 underbara små leos, de är ca 6, 5 år gamla, hona hane. Av vad jag kunnat läsa mig till samt saker jag frågat hur förra.ägaren gjort så.blir jag lite orolig. De är uppfödda på endast mjölmask, aldrig något annat. Köpte syrsor men tyckte det var läsligt att ta bort bakbenen på domså tänkte höra hur ni ställer er till konserverade syrsor. Eller finns det något annat jag kan ge? De har aldrig haft en fuktbox, nu har de självklart en som de gillar med mossa i. Problemet är att jag vet inte hur jag ska hjälpa hannen att få bort gammalt skinn från tårna, det stramar ordentligt. Ska jag bada honom, i vad? Och hur länge? Det är terrariebark samt sand i akvariet till dom, är det rätt eller finns det risk för förstoppning? Det är terrariesand. Både calsium och repti neko vad det nu jette var gammalt sedan flera år så köpt nyttfräscht. Igår la honan två ägg det ena var skrumpet men det andra fint och ligger i en äggkläckare så får se om någon dag om det är något där eller inte. De har en värmematta samt en värmelampa men måste köpa en hydrometer samt termometer för.det hade hon inte heller. Men ska låta dom få flytta in i mitt 250liters akvarium så snart det är färdigt. Finns det några andra tankar och tips ni kan ge mig?

MarajLowajz
0

Hej va gulligt att du köpt leosar! =)

Det är väldigt stressande för en hona att lägga ägg hela tiden och eftersom hon börjat redan så råder jag dig verkligen att sära på dom redan imorgon.

Du kan bada hanen i lite fingerljummet vatten och sen efter en stund så pillar du försiktigt bort skinnet. Hur länge spelar ingen roll - huvudsaken att du får bort det då hanen kan tappa tårna annars och som du säger - det stramar redan så kör ett bad genast :)

Ett tips med matning - Köp en pasta-pinne eller typ tång billigt på nåt ställe och håll i syrsan i den. Det gör jag och funkar kanon :)
Ställ gärna in en kork med kalk i terrariet.

Angående fuktbox - ha gärna två stycken ifall dom skulle börja bråka i en. Så de har en varsin :)

Ta bort barken alternativ ha ett hörn där det är bark i och kör med sand istället i hela. De är ju trots allt ökenlevande djur så bark är enligt mig lite onödigt men kan väl vara lite snyggt för ögat.

De behöver egentligen bara en värmematta då de tar upp värmen för matsmältningen genom maten, så någon värmelampa behövs inte. Räcker med en vanlig lampa som du har tänd 12 timmar på dagen och sen släckt 12 timmar. Vintertid brukar jag gå ner till 8-9 timmar tänd och sen resten släckt för att dom ska få en bättre rutin. Men en tempmätare skulle vara bra :)

Hydrometer behövs inte och du behöver inte spraya något vatten i terrariet heller förutom en skvätt någon gång i månaden (som sagt, de är ökenlevande varelser).

Angående syrsor och om du tycker det fortfarande är äckligt så kan du köpa hem en odling på Blaptica Dubia (kackerlackor). Har du bara två stycken så funkar en ''start-odling''. Ett tips är att ge dom lika stor mat som deras huvud är brukar man väl säga, visst dom kan äta större men det är en regel som funkar bra.

Mjölmask är ju bara fett och ingen protein så försök köra lite på pincett-tekniken när du ska mata och så typ ''leker'' du lite framför dom.
Konserverade syrsor skulle jag nog inte köpa till mina, tänker att ganska mycket protein och liknande försvinner när de blir torkade.

Är det något mer du undrar så är du välkommen att ställa frågor! =) Vi hjälper gärna till och håller alltid god ton på detta forum :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

MarajLowajz kom med jättebra tips och råd tycker jag :)

Jag håller med om att du bör separera ödlorna. Det blir stressigt och jobbigt för honan att bli parad och lägga ägg hela tiden. Hon är ju heller ingen ungdom längre. 😉

Vad gäller underlag i terrariet är det viktigt att hålla koll så de inte äter sanden - då blir de ju förstoppade i värsta fall. Ser du att de äter av sanden får du genast byta underlag. Man kan då använda hushållspapper, eller för att göra det snyggare, kakelplattor. :)

Sen håller jag med om pincettmetoden när man matar. I alla fall om ödlorna inte visar intresse i att jaga. r

MarajLowajz
0

Fast även om de äter av sanden så kan de bero på kalkbrist då de äter sand i naturen för att få i sig extra kalk. Men äter dom mängder så kan de vara värt att byta till något annat.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#3 Ja precis och därför bör man ju ha en kalkskål som de kan äta ifrån istället. :) Man märker nog om de äter mycket och ofta av sanden.

Aizza
0

Jag matar dom redan med pincett, och de har en kalkskål i terraret. De äter riktigt bra. Har aldrig sett att dom äter av sanden utan bara maten de får. Tyvärr finns ingen möjlighet att separera på dom då ekonomin inte alls tillåter det. Finns det någon växt som inte är giftig för dom? Nu när jag ska göra i ordning det stora akvariet så tänkte jag göra i ordning och sätta en växt också, typisch aloe vera. Badar man bara i en glasslåda med någon cm högt vatten. Måste fundera på drt där med kackerlackor, det tycker jag är värre än syrsor, men som jag förstått så försvinner inte så mycket protein ur de konserverade, men måste luska mera.

MarajLowajz
0

Vad har du dom i just nu? Tänkte på att du skriver att ekonomin inte tillåter - ha honan kvar i det dy har nu pch flytta hanen till akvariet? Ja du kan bada dom i vad som helst. Jag kör diskhon jag :-)

-Albert Einstein

Hanna
0

Tycker du fått bra svar. Vart bor du någonstans? Tänkte att du kunde få låna ett terrarium. Men det verkar inte som att någon bor här i närheten. 😮

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Aizza
0

Just nu är de i akvariet som jag fick med, som inte alls är i bra skick, sprucket och riktigt dåligt, därför jag håller på att ska göra om mitt gamla åt dom.

Oki, då blir det bad för Styx i morgon och hoppas på att jag får hjälpa honom med tossingarna lite ;)

Nooon2
0

Kanske jag är sent ute här men chansar ändå.
Det där med kackerlackor. Jag har slutat med syrsor helt. De är jobbiga och hoppiga och springiga. Odlar man så får man stå ut med spelandet också och så ska det grejas med ägglådor som de gräver i och så äter de ungarna. Ungarna är små som baciller… nä inte riktigt… men pyttesmå och fastnar på händerna om man har en "barn-box" och vill försöka städa åt dem. Vuxna syrsor luktar dessutom äckligare än Dubia. Ha Dubiaodlingen i ett skåp och håll hyfsat städat i boxarna så märker du inte av dem. Dubia är mycket trevligare att ha att göra med. De odlar sig själva - långsammare än syrsor men utan vidare åtgärder från dig och de är snälla mot varandra och sina barn. De är dessutom mycket lättare att fånga. Jag handmatar min ödla med dubia-ungar i lagom storlek. Man bara håller dem i bakänden och räcker fram dem en och en. Kackerlackor nyttigare än syrsor.

…och jag tror att de flesta kör med syrsor och tycker annorlunda… men somliga Dubia bättre :)