jag vill ha en Leopard gecko
Hej jag heter jasmine//jazz och jag är skit sugen på en leopardgecko och jag vill ha så mycket tips som möjligt och kanske nån som säljer leopardgeckos typ en upfödare säg till bara ja är skit desperat efter en ödla men jag har inte så mycket penger heller så hur mycket kostar en leopardgecko att ha typ med mat och sånt,,,,, snälla🎧
Var bor du? Insekter kan kosta en hel del, om du inte odlar själv. Det är inte billigt att ha reptiler och speciellt inte leopardgeckos som endast äter insekter (som dessutom ska få bra mat de). Jag föreslår att spara ihop pengar och kanske kika ut en unge/juvenil hos en uppfödare som du sedan tingar och köper när du har råd med allt. 🙂
För att säga ett pris på mat… om vi säger att leopardgeckon äter fem syrsor fyra gånger i veckan och syrsorna kostar 2 kr styck, så blir det ju 40 kr i veckan. Det blir 160 kr i månaden bara på mat - och detta är bara ett exempel.
Se till att terrariet är stort nog enligt jordbruksverkets bestämmelser. Köp inte för litet. Värmematta eller annan uppvärmning är ett måste. Man kan köpa en termostat… men också klara sig utan. Jag reglerar värmen sommar och vintertid med en större eller mindre luftspalt mellan terrariet och mattan. Riktigt varma dagar stänger jag av helt. Det kräver lite passning… men du sparar en slant.
Inredning är skojigt… här kan du spara en del. Det är frestande med alla fina eller roliga grejer man kan köpa men de kostar pengar. Du kan få ett väldigt fint och naturligt terrarium med material du kan plocka ute i skogen (sten och trä) och ha väldigt roligt med att inreda. …men decinficera ordentligt! Du vill inte att lilla ödlan ska få nå´n parasit från fågelbajs eller så. Skura rent och desinficera. Jag brukar desinficera i ugnen. Jag tror inte att mycket överlever 20 min i 300 grader… och jag tror att det är overkill - 100 grader räcker säkert. Trä svartnar lite och stenar kan spricka om de kallnar för snabbt om man kör på 300 grader.
Bottenmaterial måste du nog köpa - läs på om olika material. Googla på det. Lyssna inte för mycket på zoobutikspersonal - en del är visst jätteduktiga… andra vet inte och säljer fel saker till dig. Det har skrivits spaltmeter om bottenmaterial. Läs på själv innan du köper.
En fuktgrotta måste ödlan ha. Den kan du göra själv. Googla på det så hittar du olika lösningar. Jag har gjort en av en självvattnade kruka som jag "gjorde ledig" ;) och wettextrasor.
Jag vet inte om du är väldigt fascinerad av någon speciell morph - färg på ödlan. Leosar finns i fantastiska färger! …men kan vara dyra. Jag har en alldeles vanlig, naturell, fläckig liten ödla och hon är underbar! Vacker och med en förtjusande personlighet. Jag skulle inte byta bort henne för nå´t. ❤