Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettfoder
Läst 2700 ggr
[Tilde]
0

Vad ger ni för mat?

Vad ger ni för mat till era leosar? Har ni olika mat beroende på hur gamla de är, eller beroende på veckodag? :)

[Tilde]
0

Kan lägga till att de vuxna får gräshoppor (ibland också mjölmaskar) och de små får syrsor. Min sambo har dock fått för sig att starta en kackerlacksuppfödning! *ryser* Förvånad

Fast det vore ju bra att spara pengar… Jag kommer nog aldrig att mata dem i framtiden bara. Tungan ute hehe

MarajLowajz
0

Här hemma kör jag blandning av syrsor och dubior. Vuxna som små beroende på storlek såklart.

När det börjar sina på dubior i bra storlek så blir det lite mer syrsor så dubiorna får växa till sig.

Beställde hem 150 syrsor förra veckan och hade sån j*vla tur! BARA HONOR! Både jag och sambon satt och jublade när vi såg det då vi båda går berserk när hanarna spelar hela tiden!

Tycker det är lättare med dubior än syrsor då syrsorna bara äter upp varandra fast dom får frukt och grönt varje dag.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#2 Haha vad kul att det bara blev honor! Har även märkt att bruna syrsor är tysta av sig jämfört med de stora svarta. Fyhelvete vilket liv det var när vi avlade såna här hemma förut. Lät som en jäkla regnskog! :P

Men det är sant, syrsor äter varandra och sina ungar. Jättejobbiga! x_x

MarajLowajz
1

Japp xD jag ringde till Arken zoo och frågade 'går det att bara få honor och fick svaret nej det är blandat' och tada - bara honor :D Älskar min lycka i vissa situationer :P

Jo tack jag vet, akut köpte in 50 svarta syrsor från djurhuset på lantbruksskolan och det gör jag INTE igen xD T.om min sambo klättrade på väggarna.

Jag råkade få psykbryt en natt då jag var lite trött… bara lite xD Så jag kanske råkade sitta i en timme och sålla hanar och honor och hanarna råkade få sina vingar borttagna >.<

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#4 Vilken tur! Skrattande

Hahaha ja usch! Vi ställde in dem i badrummet eller köket varje natt för att slippa höra dem när vi såg film eller skulle sova! Vi fick dock massa ungar som vi kunde sälja för några hundralappar, vilket gjorde det nästan värt allt oljud. Tungan ute

Ojdå xD Kan säga att min sambo gjorde samma sak förut, hahaha. Mycket lugnare så ju!

MarajLowajz
0

haha ja, inte lätt när man är uppe och jobbar 9 timmar varje dag och har varannan vecka 7dagars pass och får sova 6 timmar varje natt för att efter 3 timmar vakna upp till det där oljudet :P

So I'm happy happy as a bee could be right now :D :D

-Albert Einstein

[Tilde]
0

Nej usch det låter verkligen inte kul! >< Har man haft massa svarta syrsor en gång så gör man inte om det misstaget igen. Tungan ute

MarajLowajz
0

Ja precis :P Aldrig mer! :D

-Albert Einstein

[Iyen]
0

Gör det inte ont att få vingarna bortryckta?

[Tilde]
0

#9 Jag tror inte insekter känner smärta (i alla fall inte på samma sätt som vi mer intelligenta djur gör), så mitt svar är nej. Om det nu gör ont så gör det bara ont för stunden för de beter sig som ingenting efteråt. 😛

MarajLowajz
0

9# Jag ryckte inte bort vingarna utan jag klippte bort dom :)
Men nej det är väl som att dra ut ett hårstrå - gör ont i någon sekund och sen ingenting skulle jag tro.

-Albert Einstein

Hanna
0

Jag har börjat helt med Dubia igen. Fick köra syrsor under vintern.
Kan ge ett par Dubia och sen några mjölmaskar. Ibland till de som har svårt att gå upp blir det en pinkie. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Nooon2
1

Jag handmatar med Dubia… och zophobas ibland.
Jag har slutat med syrsor. De är jobbiga och hoppiga och springiga och väsnas och är äckliga. :P De bruna syrsorna låter lite mindre än de svarta men fortfarande alldeles för mycket!
Dubia är mycket trevligare att ha att göra med! De odlar sig själva - långsammare än syrsor men utan vidare åtgärder från mig och de är snälla mot varandra och sina barn. De luktar inte lika illa som syrsor. Har man Dubiaodlingen i ett skåp och håller hyfsat städat i boxarna så märks de inte av.  De är dessutom mycket lättare att fånga och nyttigare än syrsor. Syrsor lär ha lite väl hög fosforhalt och det är mer skal och mindre "kött" än i kackerlackor.

Min ödla är lite rädd för zophobasen. Jag tror att de bitit henne … så numera blir de av med huvudet innan jag matar med dem.

…och så multivitaminer en gång i veckan. (Lite oftare just nu eftersom hon av okänd anledning magrat men håller på att återhämta sig.) ..och fosforfritt kalcium på varje kryp…. och här vet jag inte hur det bör vara men jag ger kalcium med vitamin D3 en gång i veckan… och utan D3 alla andra dagar. (Har UV-lysrör)

[Tilde]
0

#13 Haha jag tycker att dubia är en miljard gånger äckligare än syrsor! Hade senast en mardröm om dem natten till idag :(

Vi ger dubia till de flesta vuxna, för som du säger så är de mer kött och mättar liksom mer. Men vi har några som vägrar kackerlackor och de får syrsor istället. :) Alla ungar får också syrsor, då vi enkelt kan slänga ner några och titta på när de jagar.

Nooon2
0

#14 Hmm… om du umgås lite mer med Dubian så ska du se att du ändrar dig! :) ;)  
Jaså, några vägrar kackerlackor… min ödla har vägrat vuxna syrsor. Halvvuxna och nästan vuxna gick bra… men inte vuxna. Jag gissar att det var lukten - de börjar ju stinka när de blir vuxna. :P
… meeen vi bryr oss inte om syrsor längre. Det tog ett tag innan hon godkände kackisarna men tycker numera att de är delikata! :)

[Tilde]
0

#15 Haha aldrig i livet, har fobi xD Det är sambon som sköter allt med dem. 😛

Ja de har ju väldigt olika smak. Vissa älskar dubia, andra ratar det. Alla äter syrsor dock och även gräshoppor. :)

MarajLowajz
0

Haha, dom som är så söta ;)

Jag ger enbart syrsor nu för tiden, endel gånger blir det lite mjölmask för variation.

Har ingen fart på dubia-odlingen och har för mycket ödlor just nu ändå :P

-Albert Einstein

Nooon2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Åh, det går över! :) Jag fösökte med pincettmetoden i början men det var ju så krångligt… och pincetten är hård att bita i och lilla ödlan blev rädd för den.

#17 Jo, Dubia är lite tröga. Man måste ju ha många för att ungarna ska räcka till. "Söta" är väl inte ordet jag skulle välja …men visst är dom  fina med sina blanka skal! :)
(på bilderna är de tyvärr lite dammiga pga att jag just matat dem. Det är malen hundmat)