Funderar på att köpa en liten Leo !!
Men innan jag gör det, har jag några frågor…jag har aldrig haft nån Leo förut.
Jag har ett terrarium hemma som är 50 cm långt 30 djupt och 40 högt passar detta terrarium för en liten bebis Leo?
Jag är rädd för dom hemska småkryp dom äter 😕Går det att ge frystorkat ibland så jag bara behöver ge den levande kryp bara nån gång ibland-
? Eller har nån nått bra tips på hur man kan ge maten utan att behöva röra den eller helst se den??😃
När man bygger upp terrariet, kan man sätta in massor med saker eller ska dom bara ha 2 st krypin,en fuktlåda och nån plastväxt???
Sen botten material, jag har sett att folk utomlands har typ en matta i buren, eller finns det nått bättre underlag?Vad använder ni?
Hur ska man välja sin Leo?Tex är nån an könen lugnare än det andra?
Och vad ska man titta på om man vill ha en frisk,kontaktsökande Leo??
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Ja du kan ha en unge i det terrariet, men en vuxen ska helst ha större! :) Du kan använda sand, aspen, bark, hushållspapper, kakelplattor, etc. Det beror på vad som passar din leopardgecko och dig bäst.
De ska ha två gömställen, minst, en på varma sidan och en på svala sidan. Fuktlåda ska också finnas, men det kan ju vara ett av gömställena. Sen ska du ha vattenskål och kanske en sten eller växt eller liknande. 🙂
Vad gäller mat så ska man ge levande, då leopardgeckos är jägare och reagerar på rörelse. Du kan ge mjölmaskar om du vill, som du plockar upp i ett mått eller en skål, så slipper du röra dem. De är heller inte snabba så de kan inte hoppa upp på dig eller liknande. Tänk dock på att man ska ge insekterna bra mat och då måste man också städa hos dem ibland. Men detta kan du göra utan att röra själva insekterna, samt att du kan använda handskar eller liknande.
Det är ingen direkt skillnad på hur honor respektive hanar är i beteende. Det är individen man får kolla på. :) En frisk leopardgecko ska ha tjock svans och vara alert när man har den i handen. Även handtama geckos blir lite springiga i benen hos främlingar. Ligger leopardgeckon helt apatisk och inte vill röra sig i din hand så är något inte riktigt helt rätt.
Det går att få i princip alla leopardgeckos nyfikna och "sociala" (det vill säga, klättrar gärna upp på ens hand och håller sig lugn när man har den ute). Jag rekommenderar att köpa från en uppfödare, eller ett före-detta husdjur då dessa brukar vara handtama.
Hoppas det var svar nog! Fråga bara på om du undrar något mer :)
Va bra att det terrariet funkar för små Leosar 🙂När ska man sen byta till ett större? och vilken storlek är bäst då?(jag har kollat jordbruksverkets rekommendationer redan, men är dålig på att göra om måttena till cm)
Kan man använda trä i buren?(sånt som är köpt)
Jag hoppas att jag får tag på nån uppfödare nära mej 🙂
Går det bra att ge mjölmaskar som basmat och bara ge syrsor ibland?
#2 Du märker nog när ödlan börjar bli stor :) Ju större terrarium desto bättre. Vi har ett terrarium här hemma som är 95x60x50 tror jag, där har vi haft leopardgeckos. 🙂 Vill du ha fler än en i framtiden är det ju bra att köpa ett stort redan från början.
Vad för trä tänker du på?
Ja du kan ge mjölmaskar som basfoder om du kör på gut-loading, alltså ger insekterna bra mat så de blir nyttiga för din ödla. :)
Jag tänkte på träsaker som brukar finnas på zooaffärer till hamstrar,trätunnlar som dom kan gömma sej under.🙂
#5 Jaha, ja det tror jag inte blir några problem. Själv har jag ett trähus (till hamster/möss) till en av mina hanar - han älskar det! :)
#6 Ah ok va bra!!Då kan jag testa lite olika saker och se vad som passar bäst🙂
#7 Ja gör så 😃
#8 🙂
Idag köpte jag en syrsa och en mjölmask för att kolla om jag klarade av dom…..rysningar i massor blev det av syrsan,men mjölmasken gick bättre…. hur kan nått så sött som leosar äta så hemska saker *grinig*😃
#10 Haha det var ju bra av dig att testa på insekterna i alla fall för att se om du kan stå ut! 😉 Mjölmaskar kan man ju ta med pincett eller ett mått, så det går ju att leva med. :)
#11 Jo jag var såå modig där på zooaffären och sen när jag skulle ta upp lilla lådan äcklet kom i ,så fick jag rysningar direkt🤦♂️Men lillmasken gick rätt bra.
Nu kom bara min dotter och sa- ska vi verkligen ha sån?? och jag sa att det har ju du vilja haft förut ??? njae måste vi ha så många smådjur*blä på henne*❤️
Verkar ju så att jag inte kommer får tag på nån i rätt pris heller.
Jag har inte fått nått napp på nån nära Örebro som har leosar. Så isfall blir det ju en jätte dyr från zooot😊
#12 Hahaha "äcklet" 😂 Aww typiskt att dottern ändrade sig, haha., men sånt händer!
Du har inte planerat att åka på någon reptilmässa av något slag? Även om det kanske är en bit till den närmaste… Det är i alla fall en upplevelse! :)
#13 Nä nån mässa är inte planerad, men fick reda på att Leosarna på Zoot som kom igår kommer från Gotland, så dom är ju iaf uppfödda hos en uppfödare och inte på nått sånt där annat ställe,vilket ju är positivt eftersom det inte verkar finnas nån som har leosar nära mej,om det nu blir nån vill säga *hoppas*🙂
Det jag sa om pris i inlägg #12 kan ni ignorera,såg vad jag hade skrivit efter det inte gick att ändra…klart att alla djur är lika mycket värda vare sej dom är billigare eller dyra..Dom är värda hur mycket som helst❤️
Mjölmask… varning varning. Finns leosar (och andra ödlojuveniler) som dött av det. Skalet är extremt hårdsmält och kan orsaka kraftig förstoppning. Mjölmask ska bara ges till vuxna ödlor och bara ibland och lite åt gången. De innehåller f.ö. för mycket fett för att vara en bra basföda. Om du ska ge din unge mjölmask, ge den de vita nyömsade maskarna.
Om du ska ha en köttätande ödla får du nog vänja dig vid att hantera insekter! skratt… Man är helt enkelt tvungen. Jag hade också svårt i början men man vänjer sig snabbt. Jag lovar!
Köp en bra lång insektstång/pincett så går det bra! Du behöver aldrig ta i dom med händerna. Syrsor och Dubia kackerlackor är utmärkt basföda. Dom ska kalkas förstås, och kalk + D3 någon gång i veckan, och så multivitamin 2 ggr/veckan ca.
#15 #16 Usch då funkar inte maskarna?!!!😮Jösses ja då får jag fundera lite på hur jag ska göra😮
Ja Leosarna är dom ödlorna jag gillar bäst, förutom matäcklena 🤢
#17 Mjölmask fungerar utmärkt så länge man kör på gutloading (ger insektera bra och nyttig mat). Har aldrig hört talas om en leo eller annan reptil som skulle dö av mjölmask. 😛
Vi ger mjölmask till både ungar och vuxna, med det "hårda" skalet. De älskar mjölisar! 😉
RÄTTELSE. Multivitamin 2ggr/MÅNADEN… skulle det vara. Annars blir det på tok för mycket. haha
#18 Vilken slags mat ska man ge maskarna för att det ska bli så nyttigt som möjligt???
#20 Det finns många olika recept. Vi ger bland annat havregryn och olika frukt och grönt. Vi ska även köpa laxbaserad hund/kattmat och nötter att blanda. :)
Vissa häller även i lite crested gecko diet (alltså det som ögonfransgeckos äter) eftersom det innehåller mycket vitaminer och kalcium.
#21 Lägger man bara ner all mat i lådan man har maskarna i???
Meningarna går isär om att gutloada med hund- och kattmat. Många menar att det innehåller för mycket animaliskt protein för att det ska vara nyttigt för ödlorna som sedan ska äta insekten/larven. Dock finns det jättebra insektsfoder att köpa online om man inte vill blanda själv. Jag brukar köpa ett som bara innehåller vegetabiliskt protein plus diverse annat nyttigt. Har också hört att man ska undvika att gutloada foder med citrusfrukter som t.ex. apelsin. Inte heller nyttigt för ödlor enligt många jag varit i kontakt med.
#22 Precis ;) De ska helst stå kallt om man vill slippa skalbaggarna. Vi ska ha våra i ett kylskåp - då stinker det heller inte!
#23 Självklart ska inte huvudfödan bestå av hund eller kattmat. Men lite grann för att få i dem extra proteiner och nu även omega 3 ser jag inget fel i. 🙂 Man får nog räkna ut mer exakt hur mycket av varje man bör använda. Vad gäller apelsin har jag noll koll, men jag vet att kaniner inte bör äta citrusfrukt, så det kan ju vara fler djur som inte tål det.
Det finns mycket bra info på nätet om vad man ska gutloada sina insekter med. Animaliskt protein bör man undvika och istället använda vegetabiliskt protein. Men jag vet att många använder hund/kattmat, fiskmat och apelsiner till sina insekter, jag gjorde det själv innan jag hittade intressant info om varför man inte ska göra det. :) Googla googla… :)
#25 Jag har skrivit en artikel som berättar för och nackdelar med olika ämnen: http://leopardgecko.ifokus.se/articles/50103103d3b4fd633c001e0f-gutloading?articles-3 Så man får ju överväga för och nackdelar och sedan välja det man tycker är bäst.