Terrarium med hona och hane?
Vissa säger att det går bra och andra inte, eftersom att hanen vill para konstant?
Jag funderar på att skaffa en kille till Gabbie, och funderar om det skulle vara bättre att köpa ett till 45x45x45 Expo Terra till hanen med alla grejer, eller att köpa ett helt nytt och större, till båda två? 🤔
Jag försöker också tänka lite ekonomiskt xD;
Tycker inte att ett 45x45x45 ska användas till annat än ungar. Jag hade ett 60x45 till min ensamma hane ett tag, men det kändes inte rätt. Så numer går han i ett 80x50 :)
Du KAN ju om du vill ha dem ihop och se hur det går. Vissa parar sig inte mer än någon gång om året och honan är tjock ändå.
Men om du inte vill spara några ägg alls så kanske det kan kännas aningen onödigt.
Men tänk på att du när som helst kan behöva sära dem. Det är inte ens säkert att de fungerar bra ihop!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det e det jag e orolig för D: om jag köper ett likadant terrarium ifall det inte funkar, så kanske det gör det och då ska man köpa ett ännu större xD
Köp ett terr på ca 80x50 och ha dem båda i. Verkar de trivas och det går bra så kan du ju köpa ett större. För jag anser att 80x50 är lagom att ha en i, men ingen fara att ha två i heller.
Annars går det ju att sälja, eller ha kvar för fler ödlor. 😉
Honan brukar ju "säga ifrån" om hon inte vill paras, till skillnad från många andra geckoarter då honan ofta dör i äggbindning om de går ihop hela tiden för hon låter hanen para sig med henne konstant.
Vill du ha ungar så ser jag inget problem i att ha en hona och en hane tillsammans (om terrariet är stort nog och bra inrett, såklart). 🙂
jag tänkte testa lite gran med att ha ungar, men bara mer som tillfällig hobby (inte liksom uppfödare) 🤔
Om du bara tänkt ta någon enstaka unge för att prova så tycker jag hellre att du ska ha varsitt terrarium, för det sliter ju i onödan på honan om hon ska lägga en massa ägg varje säsong som ändå inte ska sparas och kläckas.
Ett alternativ är ju om du har någon möjlighet att få låna en hane eller låna ut din hona och få henne parad den här säsongen och vill du ha mer permanent "sällskap" till din hona så skaffa en till hona i stället. 🙂 (Fast det är förstås inte säkert att två honor går ihop heller, även om det oftast funkar.)
Kan tillägga att jag tror att hanar som går med honor konstant är inte lika jobbiga med parandet, jag har några par som går ihop året runt och de hanarna parar sig absolut inte hela tiden och är inte "hysteriska" ens under parningssäsongen.
Hanar som INTE går ihop med honor hela tiden blir däremot alldeles till sig när de äntligen får tag på en tjej, så jag tror att många som sätter ihop sina par till våren och senare särar på dem igen har fått uppfattningen att hanar alltid är likadana, men så är det som sagt inte här i alla fall.
#7 Har också fått den uppfattningen. Att om de har honan hela tiden så är det ganska lugnt. Men om man sätter ihop dem en gång om året så blir de tokiga och mer på.
Tillägger att en 45x45 cm's terrarium inte är godkänd, minsta yta är 0,36 kvm för leopardgeckos på 20-30 cm, alltså är minsta storleken t.ex. 80x45 cm 🙂
Tycker 80x50 är för litet till en vuxen, ännu värre till två. Vad jag märkt på mina så behöver de mycket utrymme då de gillar och behöver röra på sig mycket.
Jag har mycket gömställen och saker för dem att klättra på. Upplever inte att de far illa av det. Vad tycker du man ska ha för mått?
Jag håller med HappyLucky. De flesta av mina leosar utnyttjar knappt området alls. Vissa klättrar runt som galningar medan andra mest gräver runt, vilar, osv. Så länge man har inrett terrariet väl så spelar storleken inte lika stor roll. 🙂 Men självklart ska man inte snåla med utrymme.
Jag tycker minst 110 långt, helst längre, så dom kan gå en bit utan att bara snurra runt på en liten yta. Och så bör det vara ganska högt med mycket klättesaker för dom älskar ju att klättra och sitta högt upp och spana. :)
Så aktiva är inte mina leosar att de måste ha så stort. De är ute och kikar lite, ligger i fuktlådan, värmer magen på skifferplattorna, inte så mycket mer.