Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1892 ggr
Jana1
0

hål i sidan och Morph ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var i går på Expo Syd och köpte tre geckos.

När jag idag fotad dem så så jag att geckon som är Bell Sunglow har ett hål på sidan bakom frambenet. Det verkar inte vara inflammerat men jag vill ändå kolla med Er vad ni tror att det är. ? Hade jag sett det på mässan hade jag aldrig köpt geckon men nu upptäckte jag det hemma och får då göra det bästa av saken.

Jana1
0

Här kommer bilder på de andra ödlorna jag köpte.

Vet nån vilken morph det är på denna?

Hanna
0

Alla leosar har mer eller mindre "hål" i sidan. Kolla så ser du att det är så på andra sidan också. :) Ibland kan de få "blåsor" där vilket är undanlagrat kalk.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jana1
0

Här är den sista. En Bold Striped. 🙂

Jana1
0

Tack för snabbt svar.

Jag har två geckos sen innan men ej sett hål på dem. Men den ena honan har blåsor som jag fått veta att det är en form av kalkdepå.

Jag skall kolla på den andra sidan när geckon är uppe och går. Nu ligger den i en grotta och jag vill inte störa. Den är nog stressad nog efter  mässan… Men det känns bra att veta att det inte är en skada.

[Tilde]
0

#1 Hur ser ögonen ut på ödlan? :)

#3 Bold stripe är den ju inte eftersom den inte har de typiska ränderna på kroppen (jag skulle i alla fall inte kalla den Bold stripe). Den har däremot en striped tail och är möjligtvis Bold. Riktigt fin dock 🙂

Som sagt så har alla leopardgeckos "hål" bakom benen, det är helt normalt! Och ja, blåsorna kan bero på att de får för mycket kalcium, men kan i vissa fall också vara "fettblåsor". :)

Jana1
0

1# jag lägger med en bild på ögonen.

#3 Tack! :) Tycker du att det skall vara mer sammanhängande ränder ända ner mot svansroten för att kallas Bold stripe?

Jag måste kolla efter "hålen" på mina andra geckos. De finns säkert där men jag har inte sett dem innan. Sen får jag väl informera mina barn så de inte tror att ödlorna skadat sig…. precis som jag trodde! 🙂

[Tilde]
0

#6 Ja och inte annat mönster på kroppen. Olika uppfödare har olika krav, men jag är ganska hård :D haha

Den på bilden var väl Sunglow? Den du inte visste morph på, har den albino ögon? Tänkte om det var en mörk Tremper.. 🙂

Jana1
0

Tänkte fel ang ögonen. Jag trodde att det var sunglowen du ville se.  Jag har ingen bra bild idag på #1 men jag skall försöka fota den i morgon  så jag återkommer.

Jana1
0

#1 här kommer en bild på ögonen. Tyvärr blev den inte skarpare då ödlan ej vill vara still mer än en halv sekund. :)

Jag tycker att ögonen är svarta. De verkar inte ha något rött i sig. Vad tror ni?

[Tilde]
0

Om du tittar på den i verkligheten, ser du en pupill då (i dagsljus)?

Jana1
0

Tog upp den i solljuset nu och ögonen är helt svarta. Jag ser ingen pupill. De är som små knappnålshuvuden. :)

Hanna
0

Försök att fotografera ögonen med kamerablixten på.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jana1
0

Här kommer en ny bild som är tagen med blixt.

Jana1
0

Någon som vet vilken morph det kan vara på #1 ?

Jag är tyvärr inte kunnig på morpherna men ack så nyfiken. 🤔