Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1558 ggr
rebeckanystrom-
2013-09-29 23:16
0

Gecko planer.

Är väldigt ny inom gecko världen, och har framtida planer på att skaffa mig leopardgeckos. Men det är en lång väg dit. Planen är väl att börja med en och sedan se vart det leder, men verkligen gått upp ögonen på dessa vackra reptiler!

Vad har ni för tips att ge till en nybörjare?

Kan man göra om ett akvarium eller ska man helst köra på terrarium? Har ett tomt akvarium hemma ett 6-kantigt med måtten 40 x 45 x 53 cm, men blir bottenytan för liten?

MarajLowajz
2013-09-30 09:58
0

Kan direkt säga att akvarium är inte bra att använda :)
Det är dålig luftcirkulation i det så satsa hellre på ett terrarium :)

Till en gecko så tycker jag 60x60x60 blir bra, du kan fixa en ''upphöjdnad'' så du uttnyttjar lite yta också :)

Tips är att leta efter något begagnat någonstans på typ blocket eller reptilsidor, inredningen behöver du inte köpa i någon djuraffär - det räcker med det lilla, t.ex sand på Jula, grenar och stenar ute i natur (akta barr-gren dock för kådan och se till att torka dom ordentligt.

Fuktlåda behövs och det kan du snyggt göra med en GB Glasslåda och en disktrasa :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
2013-09-30 17:29
0

Jag tycker att du redan fått väldigt mycket bra tips :) Terrarium är som sagt bättre och man kan hitta mycket coolt i naturen. Vi badar sakerna i kokande vatten, men man kan också sätta in dem i ugnen för att få död på alla bakterier. 🙂

rebeckanystrom-
2013-10-05 17:25
0

Tack för tipsen! Får antaligen hem 2 geckos snart om allt går som planerat :) två honor som behövde nytt hem! Så då följer allt med, Men det jag tänker på är att just nu har dom värmelampa, är det okej att ha eller ska man helst ha värmeplatta? och i vilken watt ska man i sådana fall ha plattan?? Någon som kan länka någon bra??

MarajLowajz
2013-10-05 19:25
0

De flesta ödlor (finns undantag) smälter maten med hjälp av att lägga sig på varma stenar, så därför bör man ha en värmekälla under så de kan ligga där och smälta maten. Just leopardgeckos gör detta då de lever i sand-områden och värmer sig genom att lägga sig på sanden.

Du kan använda värmelampa tills vidare men jag råder dig att ha en värmematta :)

Värmemattan kan du ha inne i terrariet (såvida det inte är glas men är det gjort av trä så funkar det) och sen har du sand över.

Värmelampa är inte nödvändigt utan ha en vanligt spot-light lampa så funkar det lika bra :)

Antalet Watt beror helt enkelt på hur stort terrarium du har till dom. Om det är ett 120x60x60 terrarium som medföljer så kan watten ligga på 12-15W och sen får du kolla temperaturen hur det ligger.

Det bästa är att försöka ha 2 fuktlådor till dom om dom är två stycken, så det inte blir bråk om de båda ska använda den (sällan men kan faktiskt hända).

http://www.firstreptiles.se/
Är en bra sida där dom inte är så dyra, däremot är frakten relativt dyr tycker jag.

https://herperschoise.nordicshops.com/

Är en extremt bra sida, där kan du även beställa foder (de skickar även vintertid men då måste du kontakta de först på mail eller telefon och fråga om de kan skicka syrsor med värmekuddar har du tur så säger de ja såvida det inte är -35 och transporten är mer än en natt ifrån.
 De skickar även ''brevform'' så då är frakten billigare :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

rebeckanystrom-
2013-10-05 19:34
0

Om man har glas hur ska man göra då? Har inte tänkt att byta terrarium i första taget utan ska låta dom ha det som kommer med ett tag. Sen bygga eget i trä efter dom måtten jag vill ha.

Tack för länkarna!

[SusanneP]
2013-10-06 08:24
0

Och som vanligt säger jag då (skratt), att 60 långt är för litet enligt min åsikt. :)