Ny leopard
Hej! Nu i veckan så ska jag få hem en ny leopard, det är en juvenil och jag hade tänkt ha den i samma terrarium som mina andra två.
De två jag har nu är två fullvuxna tjejer och har bott med varandra hela livet. Det jag nu frågar är hur ska jag göra när jag lägger i min nya, ska jag ta en och en så de lixom får ''träffas'' innan man lägger i de?
Tacksam för svar :)
Nej nej nej, du ska INTE ha en juvenil med vuxna individer! Det är jättelätt hänt att den mindre mobbas eller på annat sätt stöts ut. :/ Du bör ha den separat tills den blir lika stor som de andra ungefär.
När du väl ska introducera dem sen så är det bäst att ändra inredningen i terrariet, möblera om, osv. På så sätt blir stället "nytt" för alla tre och ingen känner att det är dennes revir. :)
Hoppas du inte tar illa upp, men har du hunnit skaffa nytt terrarium? För så vitt jag minns hade du ett 45x45 till de två?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2 Oj det är ju på tok för litet! Hoppas du har ett större terrarium till de två, TS, plus ett extra till nykomlingen :)
Kan tillägga att det egentligen räcker med en SAMLA-låda från Ikea när de är mindre, innan man skaffar nytt terrarium. Men då beror det såklart på hur liten ungen är.
Hej! Ungen är en månad gammal, har ett terrarium med måtten 120*50*60 så de är väl okej?
#2 Hur menar du med mobbas, kan de bli osams eller så? För just nu så är mina två leoparder nästan aldrig tillsammans i samma ställe av terrariet, de ligger mest på helt olika ställen hela tiden. Men de är inte osams eller så.
/Albin
#6 De kan bitas, stöta ut den ena från de bra gömställena, sno dennes mat, osv.
Att de ligger på olika ställen beror säkert på att leopardgeckos inte är sociala djur. En av dem är dock förmodligen lite mer dominant och har valt det bästa gömstället. :P
Okej, tack. :)
#5 Är ungen så liten ska den definitivt ha ett eget litet boende. Vem säljer en så liten unge förresten??
En på reptiler.ifokus, kaninsköld heter han. Han la ut en anons på den.
oj, nej den är mer än en månad. Han hade bara haft den en månad skrev han, läste fel. Men det är en juvenil, ungefär en decimeter stor.
Okej, men då är den ändå för liten för att gå med vuxna. Låt den bo själv i början. Så vet du även till 100 vad det är för kön sen. :)
Håller med Hanna! Den är nog inte mer än några månader gammal och bör inte bo ihop med vuxna än.
Aah, den får nog göra det. Tack!
Nu har jag tänkt att ha den i en ganska så stor petbox, den är 35*30*30.
Visst räcker det för den den lille tills den vuxit till sig nog för att flytta in i det store terrariet? Och med tanke på det, hur ska jag ha det inrett? En vatten och matskål, ett gömställe och sand? Tänkte på värmen, ska jag använda en lampa till det då jag inte har en till värmematta?
Tacksam för svar.
#15 Värmematta eller slinga är ett måste! De kan få problem att smälta maten om de inte har undervärme. Sen hade jag inte haft sand till en så liten ödla, utan jag hade kört på hushållspapper. :)
Laddar upp en bild på hur min lilla hade det.
okej :)
Den ser inte ut att vara mer än några veckor gammal. Så det lär ju dröja i princip ett år innan h*n kan gå ihop med de andra (du vet ju inte kön på den lilla än heller). Men söt är den! :)
Den var 2 månader gammal :)