Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 2293 ggr
medvindar
2013-12-02 19:36
0

Bottenmaterial?

Håller på att inreda ett akvarie/terrarie till en leopard gecko och ställer frågan som jag inte kan hitta ett bra svar på, vad är bäst att ha som bottenmaterial? Tidningspapper vägrar jag, kan ju inte vara naturligt för en liten ödla. Ska det vara fin sand eller grövre akvariesten? Jord kan jag tänka mig, men vad för jord? Planteringsjord? Hur får man den ren? Eller ska man ha lite av varje?Alla svar är viktiga för mig då jag är helt ny inom området. Kommer att inreda och få in rätt temperatur, fukt och ljus innan jag skaffar mig en leopard gecko. Så alla tips är välkomna. Tack på förhand ;)

[Tilde]
2013-12-02 19:51
1

Hur gammal är ödlan? :) Yngre individer bör inte gå på löst material, så tidningspapper eller hushållspapper passar bäst då. Vuxna djur kan dock ha sand, bark eller exempelvis kakelplattor. Sanden brukar jag ha som ganska fin akvariesand. Ska man ha jord bör det inte vara vanlig planteringsjord då den ofta innehåller gödselmedel och liknande, vilket kan vara giftigt för reptilerna!

Har du löst material kan du ju bara plocka bort bajset när det kommer och byta allt material en gång var tredje månad eller vid behov. Använder du papper får du ju byta ganska ofta.

Något bra vore ju att ha stenplattor (såklart inte så ödlan kan skada sig) på ena halvan och kanske sand på den andra - där bajshörnan är. Men det finns många fina sätt att inreda på!

[Myraan]
2013-12-03 17:55
1

Det Tirin skriver är bra. Jag har finkornig sand och mycket lös sten, leopardgeckos kommer ju naturligt från steniga ökenområden. När jag matar brukar jag lägga foderinsekten på en sten och försöka se till så att ödlan står nära. På så sätt minskar man ju risken för förstoppning eftersom de inte får i sig någon sand när de tar insekten.

Nu var det inte riktigt det du frågade men ett tips för att undvika förstoppning som sagt, om du vill ha sand 🙂 Sedan finns det ju de individer som slickar på sanden så det är bäst att du håller koll i början!

[SusanneP]
2013-12-09 12:20
0

Om det är ett akvarium du använder måste du göra hål för ventilering framme eller på sidorna. Att bara ha lite öppet i taket hjälper inte, luften måste kunna strömma genom.