Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettsjukdomar
Läst 2060 ggr
arnqvist1998
2013-12-29 02:22
0

Inflammerad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en leopardgecko hane som har parat sig med min hona 2 ggr nu men det har bara resulterat i 6 obefruktade ägg och han har en väldigt stor "pung" (se bilderna) och undrar om det kan vara nån inflammation eller liknande? :/

arnqvist1998
2013-12-29 02:23
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild

Hanna
2013-12-29 02:34
0

Tycker mig se något svart i översta bilden? Har du "klämt" lite försiktigt och sett om det känns och ser ut som det ska?
Vad har du för bottenmaterial? Tänker om sand eller annat kommit med.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

arnqvist1998
2013-12-29 02:52
0

ja jag har "klämt" lite grann på dom och de är hårda.

Den förra ägaren hade grov sand men fick byta till matta för han fick i sig så mycket sand när han åt, sen för ett tag sen bytte jag till finkornig sand dock matar jag han alltid i en djup matskål eller utanför terrariet så under min tid har han inte ätit nån sand. men misstänker att han hade detta problem när jag köpte han men jag såg det inte som något allvarligt.

Hanna
2013-12-29 03:19
0

Jag hade nog faktiskt uppsökt veterinär om det inte känns helt rätt. Den ser ju onekligen skumt ut. Dock vet jag inte om de kan ha så stor bula utan att det är någon fara. Men jag tänker mest på att det ser ut att vara något svart där uppe samt att det känns hårt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2013-12-30 21:16
0

Det ser absolut infekterat ut! Hade en trynsnokshane som fick en sån där böld och det var tydligen hemipenisen som hade fått med sig något smuts in och blev infekterad så det bildades massa var vilket då blev till bölden. Jag hade tagit med till en veterinär då det förmodligen behövs tömmas på var eller vad det nu kan vara där inne. :/

MarajLowajz
2013-12-31 12:46
0

Min majsorm Åke hade en liknande böld på sina hemipenisar och det slutade tyvärr med avlivning då svansen började ruttna av. Detta pga jag inte fick tag i en veterinär som hade reptilkunskap.

Så ta honom direkt till en veterinär!

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein