Hjälp med morphe och ålder?
Morph Classic
Ålder helt omöjligt att säga men de ser inte gamla ut. Kanske 4-6 månader?
En sak är då säker; De behöver matas upp rejält! :) Den första ser väldigt tanig och smal svans har den också.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Okej tack! Jo det är jag fullt medveten om.. Fick dom i tisdags och såg dom äta på måndagen hos den tidigare ägaren, men ena har ätit en syrsa i förrgår men annars är de helt ointresserade vet inte om de kan vara lite stressade av miljöbytet eller så är de inte hungriga än. Har köpt mjölmask och syrsor och hoppas jag ska få upp hullet på dom! Tar gärna emot tips är ny på det här med leosar :)
Det kan ta upp till en vecka innan de har bytt om sig.
Hur bor de? cm på lådan? Går de båda ilag?
Lägg i mjölmaskar i en liten skål dom till.
Om du inte redan har gjort det så kan du lägga dom i en varsin plastlåda med ventilation på en värmematta .De ska alltså inte gå ilag. Och som bottenmaterial har du papper så du ser att avföringen ser normal ut och att magarna funkarna.
Du ska kalka och ha vitamin i lådorna men även så ska du kalka maten du ger.
Kalk är viktigt för deras uppbyggnad av skelett och minskar risken för sjukdomar som kan visa sig i senare ålder.
Ta en vikt på dom också så håller du lite koll på hur mycket de har gått upp efter en månad.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Tack för tipsen, ingen av dom har ätit har dom ej i par, ena har legat nergrävd på den svala sidan i två dygn och bara varit uppe nån kort stund? Kan det va så den går i dvala? Och vad gör jag då? Terrariumen är 30*30*60, vitaminer kalk har de, var lagt in kalkade mjölmaskar i en skål men de är orörda…
Sära på dom och lägg dom i en varsin plastlåda.
Vad är temperaturen i terrariet?
-Albert Einstein
De är redan i sär. Ska fixa två lådor. 28-30 på varma lite beroende på plats och 22-24 på svala på natten har de 23-20
Funkar godislådan eller vill de ha större? Vad kan nergrävandet betyda?
Godislådor funkar bra :)
Nedgrävandet kan bero på väldigt mycket, att det är lite för varmt eller så kan det vara att de har ingen näring i kroppen och på så vis bli apatiska eller att den känner sig otrygg och på så vis gräver ner sig för att känna sig säker.
Hur beter sig geckon när du håller i den?
Har den ätit och druckit?
-Albert Einstein
Nu har de bott i godislådorna sen igår och de går toppen, idag har båda ätit kalkadesyrsor! Mjölmaskarna var tråkiga men syrsorna tog de direkt! De gångerna jag hållt/förflyttat dom har de varit pigga men inte aggressiva eller sett stressade ut. förutom när jag var tvungen att "gräva" fram den lilla då fräste hon åt mig, men inget mer än så och då kan jag förstå att hon blev arg/ kände sig hotad! Men har annars inte hanterat de så mycket utan låtit de vara. Jag hoppas att de är på gång nu med maten. De dricker bra, har droppar vitaminer i vattnet. Tycker det borde stå mer information hur du tar hand om geckobebisar jag läste bara massa om att geckon inte får ha för litet men inte skillnaden på om du har en vuxen eller en juvenil! Tycker det borde skrivas en sån artikel här! Tack snälla marajlowajs för hjälpen! Jag ska uppdatera inom kort hur det går! :)
Va bra =)
Mm ja artiklar kan man alltid skriva, problemet är bara att den här sidan håller nog på att dö ut verkar det som.
Inte så många som är aktiva längre här :)
Men har du mer frågor så är det bara att skicka ett PM här så svarar jag så fort jag kan :)
Kom ihåg att inte mata på för mycket i början bara, de är undernärda och det kan lätt gå från apatisk till vildar och sen gå ner igen.
Så börja med 1-2 syrsor ungefär varannan dag tills du ser att magarna fungerar som de ska och att de börjar få en finare färg.
Om du har råd eller om du redan har så kan du fixa en UV-lampa och hänga ovanför burkarna, då får dom lite tillväxt-hjälp. Ha den igång kanske 3-5 timmar mitt på dagen - men tänkt på värmen - så kolla om det blir för varmt eller inte :)
-Albert Einstein
Nej har märkt det…. Tack det ska jag göra! båda har bajsat så magarna verkar funka. Ska mata de varannan dag med 1-2 syrsor. Jo jag har uv ljus i de stora Terrariumen som de ska ha i framtiden men går nog att fixa så de är uv över lådorna!
Hur går det med dem? Börjar de ändras lite i färg (de blir ju mörka och "dassiga" när de är kalla och svultna)? 🙂
Det går bra de har ätit en eller två syrsor varannan dag den lite större har fått en helt annan färg, har blivit väldigt ljus! De bajsar varje dag dock luktar de urk! Vet inte om det är för det är lådor med lock och lukten stängs in? Byter iallafall papper varje dag och direkt jag ser att de har bajsat! :) Den mindre är dock fortfarande lika mörk men hon äter bra så färgen kanske ändras snart, dock ligger hon helst i kalla fuktburken? den lite större ljusare ligger hellre på varma sidan har knappt sett hon i fuktburken! Men de har blivit väldigt pigga och livliga och ena är väldigt duktig på ta syrsor, hon skakar på svansen :) de är inte jätte handvana så försöker låta de förstå att min hand är ofarlig, hur ovanligt är det att små leopardgeckos bits? De har inte bitit mig undrar bara :)
De bajsar oftast ett par timmar efter de ätit och ibland dagen efter också så varannan / varje dag
Du måste ha ventilationshål i lådorna! Annars kan de dö av värmeslag! Så det måste du genast fixa iordning.
Men bra att de har börjat äta och mår bättre än tidigare! =)
Du kan också köpa till en UV-lampa (lite dyrt) som ger lite mer start på eventuellt kalk-brist och deras utveckling =)
-Albert Einstein
Nu missförstod du, klart jag har ventilationshål! Har fullt med hål både i locket och ena sidan! Men är ändå inte samma sak som när de bodde med en helt öppen ovansida. Blir ju mer ventilation då. Så dum är jag inte. Uv ljus har de haft sen jag fick dom. :)
Okej då missförstod jag :) Ursäkta men det lät som att du inte hade ventilationshål när du skrev som du gjorde hehe :)
Okej va bra =)
Att bajset luktar urk beror nog på att deras magar inte är vana riktigt än med att få mat varannan dag. Det brukar gå över på ungefär en vecka eller så.
-Albert Einstein
Haha det är lungt! :) jo jag skrev lite otydligt! Okej då vet jag vad det beror på! Ena höjer som på kroppen när jag kommer nära med handen, typ nästan blåser upp sig, känner hon sig hotad? Men hon höjer inte svansen och sänker huvudet som jag har läst de kan göra. Det här med att hon gärna ligger på svala sidan i fuktboxen är det något att oroa sig för? :)
Nja, den är nog bara redo att springa iväg hehe =)
Det kan bero på att det kanske är lite för varmt i lådan, testa sänka tempen en eller två grader :)
-Albert Einstein
Hahah okej :) Får pröva det :)
Hon gjorde sig inte alls redo för att springa Hahah hon attackerade mig ist när jag var och små rörde inne hos hon :(
Haha ja det får man vara beredd på :P
Det blir nog bättre med tiden ;)
Hon ser bättre ut Men har lång tid kvar men mycket bättre än dom första bilderna du visade =)
Bra jobbat!
-Albert Einstein
Hahah ja man blir bara så paff de är så snabba ;) Jo lång väg kvar, jag hoppas hon fortsätter som hon gör nu :) Även den andra också :)
Fin hon blivit. Kul att se utvecklingen!
Japp, ser ut att vara ömsningsdags :) Det är ett bra tecken!
Jo Hon ömsade! Tog en timme sen var all hud bort, trodde inte de var så snabba men hon kämpade på:) Dock använde hon fuktlådan ytterst lite gick in en eller två svängar bara :) Nu får vi se när nästa ska ömsa :)
Nejmen! De ser ju riktigt krya ut 🙂
Jaa! ellerhur myraan. De är på god väg båda har börjat få kött på benen och lite runda magar :) pigga och matglada och de är gärna tillsammans. :)