Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1032 ggr
medvindar
1

unge eller vuxen?

Jag ska snart köpa min första leopard gecko. Undrar vad ni tycker om att jag ska köpa en liten en eller en som är lite äldre? Har hittat en som är sex månader och en som är ett år som jag gillar. Eller ska jag köpa en bebis? Blir bebisen mer tam lixom? Eller kan jag få en lite äldre att vänja sig vid mig och bli så tam som man nu kan få en leo att bli? Så tacksam för svar och tack för en super bra sajt. Maria

[Myraan]
2

Hej!

Vad roligt att du ska skaffa leopardgecko :) Det är ödlor som kan bli gamla, de kan leva i upp till 20 år faktiskt. Och tyvärr skulle man kunna säga att leosarna har blivit lite av en "slit och släng vara" för att folk skaffar och sedan tröttnar. Så det är många som är i behov av ett nytt hem. Det är lätt att få tag på billiga "begagnade" ödlor.

Reptiler över lag blir ju inte tama som de flesta andra sällskapsdjur, men även om du skulle skaffa en vuxen som inte är handvan så går det att få den att bli det, bara det sker på ödlans villkor 🙂

Kul att du gillar sajten!

medvindar
0

Tack för svar :) Känns bra att man kan vänja en lite äldre vid mina händer. Känns oroligt med en så där liten en. Hittat som sagt en gecko som är sex månader som jag tycker mycket om och som jag tror jag ska köpa. Återkommer…..

[Myraan]
2

#2 Det brukar gå bra!

Min var i samma ålder när jag köpte henne. Lycka till. Ska bli kul att se hur det går! :)

[Tilde]
1

Som första leopardgecko hade jag valt en vuxen (eller sub-adult). Det är lättare att ta hand om de som är färdigvuxna, plus att de i många fall redan är riktigt handtama, så man slipper jobba med det. 🙂

Teas74
0

Då har jag en fråga. Om man nu köper en äldre, ska/bör man ha en eller 2? Funderar på att "adoptera" en äldre då det är min första ödla, men hur blir det om man sen önskar 2? // I ödletankar

Hanna
1

#5 Bästa är ju egentligen att ha en ensam reptil, men om de fungerar ihop så kan man ha två eller flera honor tillsammans.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
1

Jag har haft upp till tre honor tillsammans utan problem. Så länge man har stort utrymme, många gömställen och inte snålar med mat så brukar det gå bra. 😃 Man får dock hålla koll på dem så de kommer överens. De ska vara ungefär lika stora för att det ska fungera.