Varför valde ni just leopardgeckos?
Hej!
Dags för mitt första inlägg som den nya sajtvärden här på leopardgecko!
Jag skulle vilja veta hur det kommer sig att ni började med leopardgeckos. Hur kommer det sig att ni skaffade er/era första leopardgecko/s?
Jag var femton år när jag bestämde mig och egentligen var det nog mest ett eget terrarium jag var sugen på tror jag. Jag såg fram emot att få ta hand om en biotop och tänkte att öknen kanske var mer passande än regnskog för en nybörjare. Reptiler har jag alltid varit intresserad av och en ödla kändes mer lockande än en orm eller annat terrariedjur (även om det blivit en del terrarielevande djur sen dess). Jag visste en del om leopardgeckos och tyckte att de hade ett väldigt lockande utseende och beteende, så valet var inte så svårt. Det har jag inte ångrat en sekund.
På bilden är Texas, alltså min första leopardgecko, när hon var helt nyinskaffad :)
Jag skaffade en leopardgecko när jag var 12 eller 13år, är inte säker faktiskt 😛 Alltså är det 3-4år sedan.
Jag föll för leopardgeckon just för att jag ville ha en relativt lättskött ödla som inte var alltför stor. Leopardgeckos var dessutom lätta att få tag på upptäckte jag snart så jag skaffade min lilla tant som jag ännu har kvar. Hon blir 10år 2014. Hade lite bråttom att skaffa en kan jag tycka, hade jag skaffat en idag hade jag tagit längre tid på mig att välja en morph och inte bara ta första bästa, som blev en Wild type. Men hon är såklart fin ändå!🙂
#1 Det är nog ganska vanligt att det blir så tror jag. Man blir ju så exalterad att man kanske inte riktigt hinner tänka två gånger. Vad roligt att du har kvar din och att hon snart blir tio år gammal.
Jag tycker att Wild type är jättefina! 🙂
#2 Ja, det är nog så😃 Särskilt när man är så pass liten som jag var, då ska allt hända på en gång! Hade ändå tålamod nog att läsa på i ett halvår, innan jag kände mig redo och föräldrarna var övertygade om att jag klarade en liten ödla förutom mina andra djur.
Ja, de är vackra! Är helt såld på Phantom nu, ska nog skaffa en sådan när jag blir äldre😍
#3 Precis! Tycker att ett halvårs tålamod var bra ändå 😉
Åh, jag tycker också om Phantom! Men om jag ska vara ärlig så är jag faktiskt inte så insatt i de olika morpherna, haha!
#4 Nej, inte jag heller, har bara kollat runt på leopardwiki och snappat upp namnen på dem som var finast!😃
Haha, rätta takter! 😉
Halloj =)
Har alltid haft ett intresse för reptiler men tyvärr så sa min mor nej när vi var på väg att köpa leopardgecko förut när jag var yngre.
Så har alltid hållit till hund och katt, blev sjuk för några år sedan som slog ut mitt immunförsvar och sedan dess så blev jag allergisk mot nästan alla pälsdjur (innekatt verkar fungera såvida det inte är extremt trångt).
Men iaf - Köpte min första orm 2010-2011, Åke - var 16-18år gammal och vägde kring 1000gram. Ungefär 175 cm lång så han var inte direkt en liten nybörjar orm haha :)
Sen fick jag kontakt med en uppfödare i Borlänge som sålde mig 2 lite äldre leopardgeckos och så vips så var man fast :)
I dagens läge har jag 11 majsormar, 9 crested Gecko och ca 20 tal Leopardgeckos.
Har en liten uppfödning men blir nog lite mer ägg nästa år med blandade majsorm, crested och leopardgeckos =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#7 Oj, inte dåligt det där. Måste fråga dig, föder du upp foder? Det måste gå åt väldigt mycket foderdjur med alla de där djuren antar jag. Spännande!
Hej!
Jag var inte alls intresserad av någon reptil överhuvudtaget. Men när vi hittade ett superbilligt akvarium på 450l komplett med allt så var det ett hem till en leohona. Vi valde att köpa allt, med leopardgecko, och ta hand om ödlan tillfälligt då vi hade ett tomt mindre akvarium. Säljaren skulle ha kvar annonsen och om någon bara var intresserad av ödlan så skulle han ge dem vårt nummer. (läste självklart på direkt så hon inte skulle vantrivas)
Efter 4 - 5 veckor hörde någon av sig och ville köpa honan av oss. Sambon var förälskad redan dag 1 och jag fick ta beslutet… jag valde att behålla honan som är av morphen Wild Type och hon fick namnet Wilma.
Idag har vi 3 vuxna djur (wild type, BSHTC och Tremper Albino) och 2 ungdomar (Giant Mack Snow Jungel)
Jag ångrar inte en dag att vi behöll Wilma och jag skulle gärna utöka om plats hade funnits. ;)
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
Fick min första leopardgecko som 7-åring. Vi ville gärna ha ett husdjur, men min bror är känslig mot pälsdjur så min mamma gick till en djuraffär för att se vad som fanns annars. Hon är verkligen inget fan av reptiler, men såg en ödla som hon tyckte var riktigt söt faktiskt! Det var lilla Henke, en 1-årig leopardgeckohona som vi köpte bara några dagar senare. :)
Men tanke på att det var min första reptil så gick det väldigt bra! Henke levde i 12 år och lämnade oss sedan. Blev så sjukt ledsen, men sånt är ju livet. :/ Skaffade sedan fler leopardgeckos och när jag flyttade till Danmark till min sambo så började vi med leosar igen. 🙂
Just nu har vi endast ett fåtal kvar, som alla är till salu (0.1 Sunglow, 0.1 RAPTOR och 0.0.2 Mack snow enigma - PM:a gärna 😉). Vill gärna börja med leosar igen i framtiden dock!
Jag har länge länge velat ha leopardgeckos. Men eftersom jag haft smådjur innan så kände jag att det var för mycket med en helt annan typ av djur. Men när jag slutade skolan efter 2 år som djurlös så bestämde jag mig att det var dags för leoparder. Anledning till att jag böt inriktning var att jag vill vara mer "fri" och ett djur som inte kräver daglig aktivering/gos. och största delen luktfri. Just tidsmässigt eftersom jag har häst som tar stor del av tiden.
Och jag vet inte varför jag inte skaffade Leoparder innan. För älskar dessa små krabater så himla mycket! Har även en skäggagam som är högt älskad här hemma :)
Roligt att höra historierna! 🙂 Såg för ett tag sedan att det redan finns liknande tråd. Menmen. En fråga som lätt kan uppstå!
#7 - Oj, inte dåligt det där. Måste fråga dig, föder du upp foder? Det måste gå åt väldigt mycket foderdjur med alla de där djuren antar jag. Spännande!
Svar:
Ursäkta segt svar men länge sen jag var in här och kollade runt så har totalt missat din fråga =)
Inom ormar så köper jag mitt foder och just i dagens läge äter de blandat möss och kycklingar =)
Med alla ödlor så har jag nyss påbörjat mitt andra försök till dubia-uppfödning så att säga. Mitt första försök resulterade tyvärr med ohyra så jag har fått lov att starta om =)
Annars så köper jag in ca 150-200 syrsor varje vecka =)
Men nu när jag har kommit igång med dubiorna så blir det mindre syrsor.
Problemet är bara att vänja alla ödlor med dubior då de är vana med syrsor =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#13 Ingen fara! Mycket foder som går åt där :) Jag funderar också på att börja så smått med dubior, men det får bli ett senare projekt isf. Tycker att syrsor är rätt så jobbiga då de låter och hoppar så mycket, haha.
I Sundsvall där jag bor är det toksvårt att hitta dubior… har försökt beställa hem för att börja försöka fixa eget foder. Dock hittade jag en bra leverantör som kunde skicka men det hann bli för kallt för frakt innan jag kunder beställa hem. Men nu till våren kommer vi definitivt att göra det. :)
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
#15 Mja.. Vinterproblemet är ju tråkigt.. Jag ska också ta och beställa hem snart. Föredrar man dubiorna så är det väl bara att börja odla hehe!

Upptäckte denna söta ödla för några år sedan. Vi kunde dock inte bestämma oss om det skulle bli en Leo eller crested så vi köpte båda. (Självklart bor de inte tillsammans! )
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har alltid varit fascinerad av djur, särskilt reptiler..
När jag var liten var jag och min morfar alltid ute och letade grodor, kopparödlor och salamandrar som vi fångade och sedan släppte ut igen. Men det hela började med att jag fick en Leopardgecko av en kille som inte längre kunde ha kvar honom, jag frågade varken mamma eller pappa om lov utan tog hem ödlan ändå, vilket slutade med att mamma och pappa inte var så jätteglada på mig men vad gör det om 100 år? De gav tillslut vika och accepterade min lilla Virus! Haha.. Sedan dess har det bara blivit fler och fler och jag har även fött upp fem stycken småttingar.
Nu har jag endast en Emberhona kvar, men har en liten överraskning som kommer med hem från mässan i Solna 1 feb 😎
Bifogar en bild på honan haha :D
∆manda