Genetik mellan.....
Hej!
Vad händer om man parar Hypo och en sunglow?
Alltså vilka morpher på ungarna..
Mvh
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Du får nog fler Hypo, eventuellt någon Super hypo med hets som den albino din sunglow är.
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
Okej!
Tack! 😃
Inga problem. :-)
Hej!
Men finns det någon annan morph, som kan va med sunglow och inte få konstiga morpher? :)
Ja nu är jag inte den bästa på genetik men du skulle kunna ha en Tangerin tornado tillsammans med en sunglow.
Okej! Tack, det var väldigt vackra 😃
Får se nu vad som blir här hemma! :)
Någon mer Morph?
Ja visst är de! 😃Får hem en sådan i slutet av denna månad. 😍
Annars kan du ta den albino som din Sunglow är. Då kan du få fram fler Hypo fast albinos. Är de Super hypo så tror jag att de klassas som Sunglows.
Återigen är jag inte den bästa på genetik. 😉Men du kan googla på leopardgecko morph calculator så finns det hjälp att se vad olika korsningar kan ge. 🙂
Hallå, Sunglow innehåller 3 albinostränger an man säga, så parar du en sunglow med en hypo så skulle du nog bara få hypos ev. Hybinos.
För att klassas som en Sunglow så har jag för mig att det måste innehålla albino-gener så att säga, t.ex Tremper.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ja min sunglow är en BSHTC Tremper albino. Sen har jag hittat denna information på flera olika ställen. A Sunglow is a SHTCT Albino. They come in all three albino strains. With all of the different geckos available, most Hybinos are referred to as Sunglows too. Dock tycker jag personligen att den inte är sunglow om den inte är just är super hypo tangerine carrot tail. ;-)
Nej alltså en Sunglow är ju en SHTC fast utan svarta prickar på svansen - dvs en Albino SHTC
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ja men exakt! Ser att albino försvann i sista meningen. Nackdelen med att sitta med mobilen nästan jämnt. :-/ Men jag tolkar texten jag hittat att många kallar Hybinos sunglow men det tycker jag personligen inte blir rätt om det inte just är SHTC albino.
Okej! Väldigt bra svar :)
NU måste jag suga på karamellen! 😃
Hur funkar det med Hypo och bandit? Vad skulle man få för morpher på de? :)
Bandits är väl linjeavlade så det blir väl lite svårt att säga.. om jag förstått rätt så är det ingen "egen" morph utan det är väl teckningen som styr det… 🤔
Om jag har läst på rätt så är det bara de med en hel rand över nosen som kan kallas bandit och bara de som kommer ur bandits blodslinje. Och att fläckarna ska ha hög kontrast mot bakgrundsfärgen…. Tror inte ens bandit x bandit ger samma avkomma jämnt utan att även bold kommer ur denna genpool.
Har du en hypo som har liknande täckning så skulle det kanske vara roligt att testa men jag vet inte vad det skulle ge. MEN då baserar jag endast detta på vad jag har läst om bandits.
Skulle jag vilja ha en bandit så skulle jag köpt en av varje för att avla på dessa. 🙂
Någon annan här kanske kan ge mer info om detta. 🙂
Bandit är en linjeavlad morph som ovan säger. DVS du får inte kalla en avkomma från en t.ex Hypo x Bandit för bandit.
När man avlar Bandit och t.ex SHTC x Bandit så är man enbart ute efter den oranga färgen tillsammans med de stora linjerna som finns i Banditer.
T.ex avkommorna kommer då vara SHTC Bold Stripe eller Jungle etc.
Att avla banditer i Sverige är lite svårt då nästan 90% av alla Banditer som finns i Sverige är släkt med varandra så då måste du ge dig ut i den stora vida världen (USA) och köpa hem ett avelspar som inte är besläktade med varandra för att få så bra och rena Banditer som möjligt.
-Albert Einstein
Så om jag parar hypo med bandit, så får jag…
T.ex avkommorna kommer då vara SHTC Bold Stripe eller Jungle etc.
Eller har jag missat något? 😃
Om jag skaffar en, så blir det i Tyskland! 😉
Kan någon förklara lite enklare.. Då det var lite kompliserat, för min hjärna! 🤔 🙂
Om jag säger såhär: Chansen till att få en Bold Stripe SCHT är väldigt liten, men den finns.
Det kan helt enkelt komma ut och bli en High Yellow Aberrant eller Wild Type.
Allt beror på chanserna.
Vet inte hur man ska kunna förklara det hela enklare.
Att para en Hypo med en Bandit gör att det inte blir en Bandit men man får chansen att få en unge med lite bredare fläckar.
Skriv vad du inte förstår så kanske man lättare kan förklara =)
-Albert Einstein
Tack! Förstår mycket bättre nu! 😃
Nu när jag vet, så kommer det inte bli någon bandit! :(
Men jag kommer i höst köpa super snow, super giant och någon slags tangarine. Vad tror ni jag får betala per morph? Detta kommer jag köpa i hamn! 🙂
Tacksam för svar!
Super Snow brukar ligga på 800-1500kr
Super Giant 850-1600 beroende på vilken morph det är.
Någon slags tangerine ca 800-1500kr
Så du har valt ganska dyra morpher att ta hem ;)
-Albert Einstein
Jag som trodde det skulle vara dyrare!
Toppen! 😃 Det låter perfekt!
Jag längtar redan!
Men om jag har en hypo, vilken morph tycker du att jag ska ha som partner, i morphen tangarine?
Beror på vilka som säljer. T.ex en uppfödare i Kanada föder upp riktigt snygga morpher. Men dom priserna ligger på ca 325-1200 dollar. Så det beror helt på vem uppfödaren är. Nu tog jag ju bara ett uppskattad pris på vad jag har sett runt om i Sverige. Den i Kanada har tex en super snow för 985 dollar och det är en hane. Honan går på ca 1520 dollar. Så har du otur så kan du få punga ut med över 2500kr för de morpher du är ute efter på tex hamm mässan. Om man ser på Crested gecko priser så kostar en hona över 1500kr och en hane 1000kr och då är det oftast bud som gäller. Jag säljer min hane SHTCB het tremper för bud på minst 1000kr pga just den morphen och att man i framtiden kan få sunglow ungar.
-Albert Einstein
Angående din fråga om vad du borde satsa på så beror det på hur din hypo ser ut och vad du vill ha ut från den.
Bifoga en bild så man får se så kan man utgå från den.
Om du vill få SCHTB-ungar så ska du hitta en SCHTB . Vill du ha Hypo ungar så ska du hitta en till hypo.
Så allt beror på vad du vill ha för något :)
-Albert Einstein
Då ska du hitta en SHTCB för att få de finaste och renaste ungar.
-Albert Einstein
Kan du skriva hela morphen? 😃
Vad blir det för ungar på dem? 😍
:)
Super Hypo Tangerine Carrottail Baldy.
googla på den så får du se.
ungarna du kan få är oftast hypo tang, tang, super etc :)
-Albert Einstein
Tack så mycket! 😃
Så ungarna blir Hypo tangarine, Tangarine, Super tangarine och Hypo?
Eller? :)
Enligt min teori :)
Det finns alltid en chans att ungarna kan bli någon form av Tangerine, super hypo, hypo eller liknande. Hur de blir visar sig. Men man ska alltid tänka efter före. Har du råd med 6-10 ungar som ska ha mat varje dag? Har du plats med alla ungar? Om du inte får dom sålda - har du plats att ha dom kvar? Vad är tanken med att du vill avla? Är det för pengarna eller är det intresset som lockar? Just nu är det ganska mättat med Tangerine på marknaden så att säga så det är svårt att få djuren sålda. Innan du börjar avla så måste du tänka steget före, läs på noga :) Säger det inte för att vara elak eller något så ta det inte på fel sätt :)
-Albert Einstein
Jag tar det inte på fel sätt! 😃
Jag vill att djuren ska må bra. De här punkterna, har jag funderat mycket på….
Jepp! Jag har råd med foder, då jag ska börja avla kackerlackor i en egen skala! Ska mata ungarna på Måndagar,Onsdagar,Fredagar och Söndagar. Då de hinner smälta maten ordenligt.
Jepp! Jag har plats, till alla nya familjemedlemar, då jag ska bygga en stor terrariehylla.
Jepp! Jag kan ha de kvar i en framtid och försöker sälja så gott de går. Nartuligt vis, så särar jag på geckosarna. Så det inte blir fler geckos.
Intresset så klart! 👍
Jag kanske inte ska avla, tangarine om denna morphen är mättad. :)
Angående matning så ska de också ha fri tillgång till Mjölmaskar dygnet runt :)
Låter bra det =)
I min syn så är nästan alla morpher mättade just i Sverige förutom de allra dyraste så som super snow och såna morpher. Finns alltid ett intresse att köpa olika morpher såklart men det tar tid att få vissa morpher sålda.
Men jag tycker det är lite konstigt nu det du skriver - först är du super intresserad av att avla Tangerine och hypos men när jag skrev att marknaden är lite mättad på just den sorten så har du ändrat dig? Är det verkligen då intresset som lockar? ;) Och igen - ta det inte på fel sätt :P
-Albert Einstein
Jag vill inte ta problem, om jag vet redan vet det innan!
Jag tycker de är väldigt snygga, men om morphen är mättad. Vill jag inte producera såna morpher, som ingen vill ha.
Då jag är sjukt intresserad av avel, av alla slag geckos! 😃
Rätta mig om jag har fel men är det inte lite dubbelmoral du kör med nu? :) Menar, nu skriver du att du inte vill avla den morphen som du har frågat om väldigt mycket om för att det är ingen som vill ha den morphen, men på frågan jag ställde dig tidigare "har du plats för att ha kvar ungar som inte blir sålda?" så svarade du ändå att du har den platsen? Hänger inte riktigt med längre i det du skriver för du verkar ändra dig väldigt fort :)
-Albert Einstein
Jag har platsen!
Men det är onödigt att skapa problem, om man vet, att denna morph är mättad! D