"Bebis" som ömsar?
Hej! Vi har haft vår söta Urho i ca. en vecka. Han är född i juni och är vår första gecko.
Igår och idag har varit de första dagarna som han verkar kunna relaxa lite med oss och har vågat sniffa på våra händer.
Idag tog han ett bad i vattenskålen och vi märkte att han är ganska blek. Är han på väg att börja ömsa? Och hur kan vi noggrannt kolla att alla hans tår sedan blivit av med allt gammalt skinn utan att behöva ta upp honom och skrämma honom?
Vi vill hemskt gärna gå i hans takt då det gäller handtämjningen, men vi vill ju inte heller att han fölorar sina tår!! 😭
Bilden nedan har dålig kvalitet för jag tog den med telefonen, men ni får en uppfattning om hans färg iaf! 🙂
H//En nervös nybliven geckomaama 😃
Han ömsar nog snart ja. :)
Ett första steg att kolla att ömsningen gått bra är ju att titta på honom tex när det är matdags. :) Då syns det ganska bra om tårna ömsat eller inte.
Finns det kvar rester så kan man bada dom i ljummet vatten för att hjälpa lite på traven.
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
Okej, tack! :)
Jag var orolig att vi måste ta bort det med pincett eller liknande och utsätta honom för ny stress när han äntligen lugnat ner sig i sitt nya hem :P
Hur ofta ömsar de annars? Ömsar de mer då de är små och växer?
Toppen! De ömsar lite olika faktiskt en del ungar har jag har haft mellan 2-4 veckor en del lite oftare. Vuxna likaså. Här missar jag faktiskt ömsningarna ibland t.o.m. men sett att det inte funnits kvar några rester. ;-) Har dock en jag håller stenkoll på för hon klarar inte alltid av att ömsa sina tår. Henne får jag ta och hjälpa med fingrarna efter ett snabbt bad. :-)
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus