Tips om vårt terrarium (nybörjare)
Hej!
Imorgon får vi vår första leopardgecko och vi är väldigt ivriga. Terrariet är inrett och fodret skaffar vi imorgon. Är det något som vi glömt/missat?
Lägger upp några bilder på terrariet.
Fuktlådan är under plastväxten, dit ska vi ännu lägga en fuktig trasa. Matskål, vattenskål och flera gömställen! 😃
Vi har en värmematta, värmelampa, uv-lampa och t.o.m en månlampa!
Geckon vi får är ännu ganska bebis, så vi kommer att handträna den (blir en kul utmaning).
Har ni flera tips? Något vi ska tänka på i början?
Allt tas emot, vi vill ju att lillen ska ha det så bra som möjligt! ❤️
Min gecko älskar att gräva och klättra, så fixa gärna möjligheter för det 🙂
Jag vet att det finns väldigt delade åsikter angående att ha sand till leosar, men det är något jag använder då jag konstaterat att min inte är en "sandätare" som vissa är. Jag sätter högar med sand i hörnen, som han gräver i direkt, jag får bygga upp det igen väldigt ofta😃
Du har ju även ett högt terrarium så försök hitta något sluttande med olika etapper eller liknande som lillen kan klättra i :)
Tipsar om en fuktlåda. Brukar vara mycket omtyckt och underlättar vid öms!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
En ordentlig klättringsgren är på väg (vi har inte fått den ännu) och fuktlådan är som sagt där underplastväxten! :)
Flera klätterställen ska definitivt införskaffas! 😃
Urho har nu kommit hem till oss och värmer sig i sin nya kokosnöt! ❤️
Vad har ni för material i er fuktlåda? Vi har för tillfället en fuktig trasa som är dubbelvikt.
#5 Oj, jag missade helt att läsa. Ursäkta!
Jag själv använder sphagnum i fuktlådan. Hygieniskt och håller fukten bra. Visa gärna bild på nytillskottet. :)
Här är vår Urho Galeva Gekkonen! ❤️ (efter den finska presidenten Urho Kaleva Kekkonen)
Han var lite förvirrad då jag tog denna bild för vi hade just kommit hem och han hade fått kallt. Efter en stund under värmelampan kröp han in i kokosnöten som syns bakom honom på bilden! 😃
Vi tror att han har ätit två maskar redan, eller så har de rymt… 😂
Ska fråga efter sphagnum imrogon då jag far till butiken, måste köpa en djupare matskål då vi insåg att de rymmer från skålen vi har nu 😃
Tror ni han är en wild type? Är fortfarande lite vilsen då det gäller morpher 🙂
Mossan kan du även köpa på blomsterbutiker som har ett brett utbud. 😉
Jepp är en Wild type. 🙂
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
#8 Kolla gärna efter spaghnum i blomsteraffärer, i regel kostar allt med texten "reptil" flera gånger mer än vad det kan kosta.