Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1162 ggr
DjurEbba
0

Blir upprörd.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Idag satt jag vid datorn och sökte lite på Youtube om leopardgeckos och då kom jag till en video som hette " lite information om leopardgeckon" och jag blev direkt upprörd när jag såg buren till geckon, ödlan såg ut att vara cirka nån månad och gissa vad bottenmatetialet var… Sand. Den hade inte heller någon fukt grotta eller sten/ träbitar att ligga att värma sig på. När pojken som gjorde videon skulle ta upp ödlan så, ja, titta själva. Sök på //leopardgeckos eller sök på lite information om leopardgeckon. Ha det bra / Ebba

javetinte
0

Jag är ingen expert på ödlor och så. Men är helt övertygad av att han fått information av en människa och bara använt den källan att gå på..

javetinte
0

Jag googlade lite, och de såg ut som att de fanns en del som rekomenderade sand, men då kanske man borde ha något annat ställe med fukt? Vad jag såg hade den bara vattenskålen. Men jag kan faktiskt inget om ödlor 😊

MarajLowajz
0

Alltså det är ju ingen fara att ödlan går på sand vid en sån ung ålder. Jag byter från papper till sand vid ungefär 4-5 månaders ålder hos mina juveniler då de får en större bostad, bara man håller ett litet getöga på att de inte vräker i sig sand (finns såna ödlor, men oftast beror det hela på vitamin/kalkbrist) och har man en bra storlek på sanden dvs inte för finkornig så funkar den utmärkt. Det finns också ödlor som äter upp hushållspapper (tro mig jag har en juvenil som käkade upp allt papper när jag hade städat lådan och när jag bytte till sand så sluta den äta upp bottenmaterialet).

Ja du har rätt, det är ett ganska tråkigt inrett terrarium och det fattas lite grejer men han har ändå basen dvs - grotta, vattenskål och ett extra gömställe och om jag ska vara ärlig så har faktiskt inte jag heller så mycket mer saker till mina juveniler - fuktgrotta, vattenskål, kalkskål och ett gömställe på den kalla sidan eftersom fuktlådan står på den varma sidan.

Om du lyssnar på vad han säger så säger han att man ska fukta grottan som han har när de börjar bli vita. 

Det enda jag reagerade över var att han matar en sådan liten juvenil med 4 stycken syrsor (tyckte dom var ganska stora i jämförelse med hur liten ödlan var) var lite väl mycket dvs - ödlan hinner inte smälta maten innan nästa matning och ödlor i liten ålder är väldigt glupska.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein