Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 2560 ggr
ClaesHolm
2014-07-28 22:18
1

Bottenmaterial

Tänkte göra ett till inlägg då jag är nyfiken på vad ni alla använder som bottensubstrat. Själv har jag använt hushållspapper, "repticarpet", barkbitar och nu sand. 

Sand fungerar bäst för mina geckos. Det håller värmen bra, är attraktivt och ger dom möjlighet att gräva. Skulle aldrig rekomendera att sätta bebisar på det dock.

Pemmen
2014-07-28 23:53
2

Jag kör sand till mina vuxna geckos och hushållspapper till mina ungar. Kommer att använda en matta när ungarna blir något större innan steget upp till sand blir aktuellt.

Har testat bark men tyckte inte om det då mjölmaskarna "smet" och ödlorna hade svårt att se syrsorna. 

Skulle inte heller rekommendera sand till ungar. :)

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

sannae92
2014-10-21 15:19
0

Hur gammal ska leon vara före man byter till sand? Vi skaffar vår leo imorgon (jätteivrig!!! 😃), och har nu en så kallad "reptilmatta". Vi tänkte börja med den men kanske senare övergå till sand, eller kan man fortsätta ha matta hela tiden?

XxErkanxXx
2014-10-21 17:08
0

Har prövat med sand(rådasand) flera gånger. men nästan alla mina ödlor är så glupska och äter den! Så jag har alspån/flis - funkar fint. Kan hålla med om att sand håller värmen mycket bättre. Det är definitivt mycket snyggare med sand oxå, så har man icke sandätande ödlor så rekommenderar jag det.

Pemmen
2014-10-21 21:41
0

Vet faktiskt inte riktigt när man kan byta till sand. Jag själv brukar se hur ofta ungarna missar maten, när det är få gånger så brukar jag testa och se. 

Sen finns det en sand som innehåller kalk så det inte ska "göra" något. Dock har jag hört att de ändå kan få problem med den sanden…. :/

Sand tycker jag definitiv är snyggast men man tar det som fungerar. :)

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

sannae92
2014-10-21 22:23
0

Det är väl bara att kolla läget och pröva sej fram då! :)

Hanna
2014-10-22 12:47
0

Kör sand 0,8-1,2 mm till i stort sett alla. Är två som åt sand, vilka går på papper tills vidare.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

DjurEbba
2014-11-19 14:10
0

vi har en sorts grus

ChristineF
2014-11-20 16:35
0

Jag har haft bark vilket jag inte gillade, svårt att hålla rent och maten rymmer lätt ;)
Har många år haft grön matta, men börjar tröttna lite på utseendet och att den blir svår att göra rent i "bajshörnan". Tror nog de skulle uppskatta att gräva också.
Funderar på om man vågar byta till sand när de aldrig gått på det? Mest rädd att de skulle äta av den. Vilket storlek som är lämplig vet jag inte heller?

Hanna
2014-11-20 17:14
0

0.8-1.2 mm. Man kan även blanda sand och torv och hårdpacka. Har du såpass stora korn så kommer de ut utan problem om de skulle äta utav det. Blir det alldeles för mycket sand i bajset är det dags att avlägsna sanden helt. Viktig att ha en skål kalk i terrariet och ha vitaminer/kalk på maten.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ChristineF
2014-11-21 13:17
0

#9 Tack, ska kika efter sand i den storleken! Vitamin/kalkblandning finns alltid framme och på maten. :-)

MarajLowajz
2014-12-12 13:46
0

Sand till alla mina vuxna och subadulta. Byter från hushållsapper till sand vid ungefär 4-5 månaders ålder hos mina juvenila.

Kör med rådasand från Jula 0.7-1.0mm storlek

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein