Nybörjare som läst men undrar ändå
Hej! Jag är ny Leopard-gecko-pappa. Min lille 10åring har önskat sig en och jag köpte två. Bara för att jag gillar reptiler! :)
Det jag undrar är hur ni gjort med humid-låda/hideout. De jag köpte våra geckos av hade ingen sån i buren men jag har förstått att det bör finnas. Vore djupt tacksam för lite praktiska tips hur jag ska göra.
Allt gott,
Mange
Vad roligt att ni skaffat leopardgecko!
Gör ett hål, så stort så att en gecko kommer ner utan problem, i locket på gammal glasskartong och lägg i fuktad tex. mossa, kokosfiber, torv, disktrasa funkar även. :) Fungerar såklart med vilken låda som helst. Detta underlättar vid öms, då ömsskinnet lätt kan fastna om det är för torrt.
Lycka till med de nya ödlorna! :)
Den får gärna stå på den varma sidan av terrariet =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Hej igen! Tack för svar! Jag sätter in en plastlåda av ngt slag och har något fuktigt i den, i den varma delen!
Sen undrar jag hur ni gör med värmen? Jag gillar inte riktigt att ha den där värmelampan på, (150W) som följde med. Den känns lite för het. Brandrisk etc? Har därför köpt en värmeslinga. Är det någon här som använder en sån? Hur har ni i så fall placerat denna?
Vi lär så länge vi lever. :)
/Mange
Fint de!
Jag använder en slinga till ett terrarium, ska byta till matta snart då jag tycker det är enklare. Slingan har jag slingrat som en orm (utan att slingan nuddar sej själv pga brandrisken!) på bänken där jag sedan ställer terrariet uppe på. Fäster slingan på bänken med el/eller silvertejp. :)
Brukar räcka att täcka halva botten på terrariet - beroende på hur stort det är, är det stort så kan man täcka mer - man vill ju inte grilla ödlorna. Om de tycker att det blir för varmt så kan de gå till "den lite svalare delen" ska ligga på ca 24-25grader. Den varma på ca 30-35.
Vågar inte ha slingan inne i terrariet, är rädd att ödlorna ska göra sej illa eller att det ska börja brinna eftersom jag använder alspån… men jag är kanske paranoid. :)
Detta funkar för mej iaf. :)
Jag tycker matta funkar bäst =)
Har du glasterrarium så ska du tänka på att du ska använda en frigolitskiva mellan matta och terrarium då glaset spricker lätt och har du otur så kan ödlorna gräva sig ner och på så vis skada sig rejält.
Har du ett träterrarium så kan du lägga en matta eller slingan på botten och sand över det - jag kör med matta direkt inne i terrarierna då jag har byggt dom flesta själv och sen kör jag ett tjockt lager sand och flera fuktlådor då jag har flera honor som går ilag så de alla har plats för att ligga i en varsin låda.
Jag har även då ett tjockt lager sand på den svalare delen.
En regel är väl att en tredje del av terrariet ska mattan/slingan täcka för att det ska bli bra värmefördelning.
Sen är det bara att byta ut värmelampan mot en vanlig lampa då ödlor smälter maten via att de lägger magen mot den varma sanden/spånet.
En notis till - om du ser en så kallad ''värmesten'' som finns att köpa så undvik den, har läst att ganska många ödlor har blivit brända då stenen har alldeles för hög Watt.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Tack för svar igen! :) jag har fäst slingan med svart eltejp på undersidan av terrariet. Det är ett Exo Terra, i glas. Slingan är på 15W och jag har slingrat den så att den täcker cirka 50% av markytan. Inuti terrariet har jag fyllt på med ett, vad jag tycker, ett tjockt lager sand.
Nu ska jag bara få till matningsprocessen. Antingen får jag försöka mata dem eller enbart släppa in ett par/tre syrsor och hoppas att de fångar dem. Learning by doing?!
Enklast är ju att ha en tång (typ ikeas korv-tång) och så har du syrsorna i en kalkburk innan matning - tar en och ser till att den hugger.
På så vis så slipper du ha syrsor som springer omkring bakom inredning/växter och sånt eller som hoppar ner i vattenskålen och drunknar =)
Du kan räkna med lite kinkighet gällande mat i minst 2-3 veckor med tanke på flytt-stress och sånt =)
Hur stora är ödlorna? Vuxna eller juveniler? =)
-Albert Einstein
Ja, jag kör med ICAs plastpincett nu. Den är inte optimal eftersom att den är rätt så halkig!
Åldern på leoparderna: Den ena är lite drygt ett år och den andra ca 6 månader om jag fått rätt info. Jag har alltid varit en reptil-person och har på känn att jag nog kommer fortsätta och hoppas att sonen också gillar det. Det är en delad julklapp mellan oss två men det är nog rätt bra. Det är lättare att engagera sig om man har intresse själv!
Apropå matandet så köpte jag sådana där feta larver idag. Ettriga är de och dessa kunde jag mata mina två leoparder med. Jag använde en plastpincett. Däremot har jag slängt ut mjölmaskarna. De är kluriga. Fick städa ur terrariet rätt grundligt när jag kommit hem efter att ha köpt dem. Mjölmaskar överallt. Är de något att ha? Om inte så struntar jag i dem från och med nu.
Värmeslingan verkar fungera bra och sanden har en temp på ca 34 grader. Jag har också satt dit en burk med fuktig wettextrasa. De har inte varit inne i den än men.. nu finns den i alla fall!
Spännande att vara ödleskötare!
Update: pincett-matade just den ena av leoparderna med en syrsa. Framgång! Maten går ner vilket är bra!
Deras nya habitat är en dröm mot vad den var innan. :)
Med feta larver så antar jag att du menar Zophobas - ett lite att tänka på när du matar med dom, krossa gärna huvudet på dom innan du ger dom. Har sett någon riktigt otäck bild på en ödla som blev uppäten innifrån och ut av en sån. Dom bits rejält så om du krossar huvudet först innan matning så slipper du det :)
Mjölmask är bra fet-mat så att säga. Skulle helst ge Syrsor/Kackerlackor i första hand och mjölmask om de behöver lite extra fett. Dom kan du ha i en skål nedgrävd i sanden (alltså en ganska hög liten skål som du kör ner i sanden en liten bit) så slipper du att ha mjölmaskar i hela terrariet, visst de kan smita en eller två men de överlever inte länge när de är så varmt som leosar ska ha =)
Absolut är det nog lättare att engagera sig i något djur när man själv har intresse för det hela =)
Själv började jag med två leopardgeckos och en Majsorm. Nu har jag 11st majsormar och ett 40tal ödlor ;)
-Albert Einstein
Wow, skitäckligt att de kan ätas upp inifrån… Då ska de krossas från och med nu. Otäcka satar!
Update: De attackerade min pincett nyss när jag matade dem med syrsor. Jätteroligt att de börjar äta ordentligt! Måste köpa fler syrsor nu.
Ja det är lite äckligt, iofs en skräckbild som kanske händer 1 på 1000 ödlor men ändå - jag tar det osäkra före det säkra gällande Zophos iaf =)
Kom bara ihåg att ödlorna kan äta tills de spyr upp allt - så håll dig till 3-4 syrsor ungefär var tredje dag så hinner de smälta maten ordentligt innan nästa omgång kommer :)
Har de tjock fin svans så kan du låta dem vara i någon extra dag innan matning :)
-Albert Einstein
Härligt! Ja, nu står de sig efter att ha ätit några syrsor. De har fått en behagligare miljö att bo i nu och stressen efter flytten verkar ha lämnat dem någorlunda eftersom de ändå äter.
Kul är att de verkar älska att ligga i fuktlådan med jämna mellanrum. Trist att de inte hade någon sådan innan.
Lär fortsätta med syrsor. :)
Alltså de klarar sig utan fuktlåda också men då får man ju istället spraya när man ser att de börjar bli vita vid ömsning. Men helt klart bäst med fuktlåda :)
Ja, vissa klarar en flytt och nytt boende ganska bra, vissa inte.
Har haft några stycken som vägrat äta i en månad, iofs låg de ganska bra till i fettreserv men man får ge dom lite tid :)
-Albert Einstein
Nu har Lina (den minsta) ömsat skinn och käkat upp resterna. Roligt! Tror att Honken (den stora) kommer att ömsa inom kort. Roligt!
De är också särade på och har varsitt terrarium. Båda har värmeslingor under och sand som underlag. Fuktlådor och andra gömslen finns. :) De äter syrsor och bajjar på samma plats varje gång det är dags för sånt.
Det verkar som att de trivs, trots att vi röjt runt en del med dem :)