Är levande foder livsavgörande?
Har en seriös fråga - hur viktigt är det att Leopardgeckos får levande föda?
Är det livsavgörande, eller går det att komplettera med kalk, vitaminer etc. med bara torkad föda? Kan man ge dem små köttbitar eller köttfärs istället för exvis pinkies eller mjölmaskar/syrsor etc?
Undrar även om det finns företag som säljer torkat foder och skickar det hem med posten?

För djur som enbart äter levande byte kan det vara av betydelse att födan är levande, för annars får det ju inget i sig. Däremot lär nog näringsinnehållet inte påverkas av om det är dött eller levande. Matsmältningen hos en del djur stimuleras av kampen med bytet och att det fortfarande rör sig, så jag utesluter inte att en gecko mår bättre av att själv fånga levande byte.
Jag vet egentligen inget om gecko, men de små ödlor som vi har i huset i Santiago äter bara levande flugor, skalbaggar, kackerlackor och andra mindre insekter, medan de inte rör döda kackerlackor eller flugor.
Svar på frågorna:
1. De flesta (99%) av ödlorna äter helst enbart levande föda (dvs dom tycker helt enkelt inte om torkade saker och spottar ut det lika fort - vilket gör att du har slösat bort pengar som du kan köpa levande föda för :) ), som Inka skriver så triggar det igång matsmältningen mycket bättre än en torr syrsa som förmodligen legat i en burk i flera månader.
Näringsvärdet sjunker ganska rejält på torkade insekter har jag för mig att jag läst någonstans på denna internet-värld. Så jag rekommenderar starkt att du enbart ger dina ödlor levande föda såsom mjölmask, Syrsor, Kackerlackor, Gräshoppor eller Zophos.
2. Nej du kan inte ge dom en köttbit eller köttfärs då deras magar är till för insekter. Du kommer antagligen isåfall ha en sjuk ödla hemma som i värsta fall kommer dö en plågsam död.
3. Dom ska Alltid ha Kalk/vitaminer vid utfodring! =)
Och fråga nummer fyra tänker jag inte svara på då du kan hitta sånt foder på djuraffären.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det stämmer bra, torkat foder innehåller inte avservärt mindre näring. Och matsmältningen går att stimulera genom att med pincett fladdra med torkad uppblöt insekt framför den, det är ju samma sak som om den levde.
Alternativt så köper man, med hemlevans dessutom 😃storpack av larver och insekter och fryser in dem, och tinar upp vartefter. Perfekt för oss med funktionshinder som inte kan ta oss till djuraffärer varje vecka!
Vår gecko älskar också att jaga de kräk han äter. Han blir riktigt ivrig när han ser dem, viftar intensivt på svansen och springer efter dem som en galning! 😃
Det är bra motion och stimulering för dem om de får jaga lite själv 🙂