Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettungar-och-ägg
Läst 1438 ggr
michancomm
2015-01-12 21:20
3

äggkläckare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har haft ett par i ca 1 månad men honan har ägg i magen (har frågat) och nu är paniken hur man ska göra en äggkläckare helst torr, jag behöbehöver hjälp med det och hur man gör en!:) sett att det står att man ska ha frigolit värmematta, termostat och vicelin (heter det så?? Det man lägger äggen i) vill helst ha honor, så hur varmt det ska va och så tack för svar!!:)

Pemmen
2015-01-12 22:00
0

Jag hade första omgången en matlåda från IKEA som äggkläckare. Matlådan var en lite avlång matlåda med mörkgrönt lock. (tror de säljs fortfarande) 

Jag gjorde ett hål i locket i vardera ände och fyllde lådan med vericillit (Stavning?) och fuktade denna. I ena hörnet av lådan la jag in en hygrometer som mäter både värmen och fukten som jag tejpade fast tillsammans med locket. (gick inte att stänga den sidan annars. Sedan hade jag ett mindre lock innanför som var något lutat, detta för att det inte skulle droppa vatten direkt på äggen. 

Denna låda ställde jag sedan på en värmematta med en frigolitbit under och över.

Låga temperaturer ger honor, så enligt de uppgifter jag fått när jag började så är hontemp ca 27-29 grader och ca 32-33 grader hantemp. Blir blandat mellan ca 30-31 grader.  (finns andra som säkert säger andra temperaturer men det är dessa jag har testat och har fått ungefär som denna info) 

Ska se om jag har en bild på lådan. 🙂

//E

Sajtvärd på Leopardgecko iFokus

Pemmen
2015-01-12 22:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hade jag inte hunnit köpa frigoliten, detta fungerade också. 😃

michancomm
2015-01-13 10:05
0

Det ska jag testa!:) vart kan man köpa en termometer med fuktighet? Hur mycket fukt ska man ha och måste man ha så man ser fuktigheten?:)

Pemmen
2015-01-13 23:37
0

Hygrometern jag har/hade köpte jag på Kjell & Co. 

Denna är det: javascript:nicTemp();

Något dyr men hade bäst mätområde när det gällde fukt och som hade mätsensorn för båda på en sladd. 

Man ska ha ganska hög luftfuktighet, jag körde ca 90 % enligt inrådan från en erfaren uppfödare första gången. Och det fungerade bra. 🙂Men man får hålla koll på äggen så det inte blir för fuktigt. Jag öppnade locket och fuktade och kontrollerade äggen ungefär en gång i veckan, Det är dock viktigt att vermiculiten inte är blöt utan bara fuktig. 

Du bör ha en hygrometer för att förebygga så att kläckaren blir för torr, då skrumpnar äggen även fast de kanske inte är "dåliga ägg" och kan dö.  Det kändes liksom lite mer säkert för mig och jag kunde vara lugnare och inte springa och titta till äggen varje minut.  😉

Sen kanske du redan vet detta men det är även viktigt att när du tar äggen från det ställe honan lagt de så får du inte vända äggen så de ligger åt ett annat håll än de las. Då kan nämligen embryot i ägget drunkna. Jag brukar först ta och markera vilken sida som är upp med en giftfri penna, detta är även bra om man har flera ägg i samma kläckare ifall en unge råkar stöta till ett annat ägg. 🙂

/E