Akvarium
Hej Jag har just nu ett 140 liters akvarium hemma med måtten 95x39,5 och jag undrar om det funkar för 2 st leopardgeckos eller blir det för litet?
#0 Jag anser inte att man ska ha leopardgeckos ihop överhuvudtaget (annat än en kort period om man vill avla).
Leopardgeckos som de flesta andra reptiler är solitära djur (dvs. ensamlevande) och därför bör de bo ensamma även i fångenskap. Att ha flera ihop är en risk, en risk att de bråkar och/eller att de blir stressade och ex. äter mindre osv. De får inte ut någonting av att bo ihop, tvärtom.
Dessutom är ventilationen i ett akvarium inte ultimat, så ett riktigt terrarium är en bättre idé (om du inte har möjlighet att ordna med ordentlig ventilation även i sidorna/framrutan av akvariet så att det blir ett "genomflöde"). Storleksmässigt så går det bra till en leopardgecko dock.
/Chinesecrestedlover
Storleksmässigt fungerar det till en leopardgecko. men precis som skrivs här ovan, så är det inte tillräckligt med ventilation i ett akvarium. Då måste du isf borra så det blir bra ventilation.
Jag har en hane som går med 3 honor. De köptes som avelsgrupp. Det fungerar här, men man måste ha en backup om det skulle bli problem. Jag rekomenderar dock inte att de skall gå tillsammans .Terrariet de går i är stort ( 160x60x50), och det finns fler grottor och gömställen än djur