Leoägg
Hej hoppas jag kan få lite hjälp här…
Mina Leosar har lagt ägg och nu är de 2 dagar gamla. De är befruktade och ligger i en kläckare (hemmagjord)
Nu har de börjat skrumpna till lite… googlar och får svaren att det är för torrt.. de har inte skrumpnat jättemycket men lite..
Har en hygrometer som mäter temp och fuktighet och den mäter 95 % fukt och 28 grader…
Vad kan jag göra för att inte de ska skrumpna ihop? Förra ägget som var befruktat skrumpnade ihop totalt efter 2 veckor, jag höll då en fuktighet på 90 %…
Tackar på förhand…
Sajtvärd på Leopardgecko iFokus
Har det droppat vatten eller så på äggen? För det kan också förstöra en del.
Nej jag har det vinklat så att om det droppar så droppar det på andra sidan om äggen… Men jag har hört så mycket olika om att man ska lufta äggen 1 gång i veckan sen ha helt stängt om dom till att man ska ha lufthål…
Folk har rätt olika där. De flesta jag vet kör utan hål och luftar dem ca. 1gång/v
Okej då kör jag utan hål och luftar 1 gång i veckan och att det inte droppar något på äggen så håller vi tummarna att det fungerar… Tack. :)
Vi gör som ni skrev, luftar en gång i veckan och kollar till äggen :) droppskyddet är jätteviktigt så äggen inte drunknar! är det för fuktigt kan äggen också mögla. Lycka till! :)
Hört att man kan ha nätstrumpbyxor över. Täcker mot luft men samlar inte på sig vatten.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja jag har ett glasslock vinklat över så inget droppar på äggen. Sen tänkte jag även på det med att de kan mögla, eftersom hygrometern visar 99% fuktighet och 30 grader varmt.. men hygrometern har ju en viss felmarginal oxå… Den är nämligen digital.. tror felmarginalen var 5% eller till och med 10%. Kanske ska lufta 1 gång per dag tills fuktigheten gått ner lite..