Tips mottages om avel!
Jag är nybörjare på det här med avel av leos: har dock läst på och försökt följa de guider jag lyckats hitta online. Det tråkiga är att det inte går så bra.
Tyvärr så möglade Kikis två första ägg bort, och jag blev tvungen att slänga dem efter ca. 2 veckor. :( Jag har nu två honor som kommer att lägga ägg vilken dag som helst, och jag håller tummarna för att alla är befruktade!
Har någon här tips till mig om hur jag kan undvika att äggen börjar mögla? De två första hade jag i en sluten plastbehållare som jag vädrade 3-4 gånger dagligen. Fuktigheten var hög, 80-90%, och som inkubationsmedium använde jag phagum-mossa.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Du kan lägga äggen i en plastlåda och ha ett lock lutandes över äggen - då kommer inte vattendropparna droppa på äggen utan dom rinner ner på sidan.
Du ska nog inte vädra så mycket heller för då ökar du risken att dropparna droppar ner på äggen. Kanske en gång per vecka är bra?
Jag hade ett ägg på kläckning och körde den metoden, tyvärr så överlevde den inte då den inte tog sig ut från ägget men det gick bra ända fram till kläckning
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Som #1 Skrev så är det viktigt att det inte droppar ner vatten på äggen och man bör därmed ha ett skydd (en plastbit eller liknande som står snett över äggen). Här finns bild på hur vår fuktlåda ser ut: http://leopardgecko.ifokus.se/articles/4f831b1888f47248a7029ff8-uppfodning-av-leopardgecko?articles-1 Med den har både leopardgeckos och trynsnokar kläckts! 
Tack för tipsen allihopa! Det där med ett snett skydd över äggen så att kondensen rinner av låter som en väldigt bra idé; det ska jag absolut testa.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Man kan även ha nylonstrumpbyxor eller dylikt över. Håller inne fukten samtidigt som det inte bildas droppar. Hört flera som kläckt ungar så.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#4 Oj, det var en riktigt hemgjord variant! Smart 
Nu har min stora hona Kiki lagt sin andra kull med ägg!
Jag ska testa varianten med nylonstrumpan som jag fick tips om, samt vermiculit istället för mossa som inkubationsmedel.
Håll tummarna för mig! 
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus