Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 2782 ggr
Roonja
0

Tvättar ni händerna efter?

Detta är en sak jag funderat på länge. Själv tvättar jag händerna efter jag tar i mina ödlor. Varje gång. Men gör ni det?

Henrika85
0

Nej, inte efter varje gång jag har tagit i ödlorna, men däremot så tvättar jag händerna varje gång jag har plockat med deras bajs.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Roonja
0

#1 Tack för ditt svar. :) Okej. :) Jag tycker det är så jobbigt att gå upp och ner (då ödlorna är uppe och toan är nere) för att tvätta händerna. Jag kanske bara är lat, men jag ser inget faligt i att inte tvätta händerna efter. Dock gör jag det nu och har alltid gjort det. Men jag vill höra vad ni gör. Jag tvättade inte händerna några gånger för att testa, inget hände. Men som sagt, jag vill gärna höra andras åsikter sen också. Skrattande

[Tilde]
0

Jag tvättar alltid händerna efter jag har hanterat reptiler.. Ren vana ;)

Roonja
0

#3 Okej. Glad Får jag fråga varför? Glad Jag tvättar händerna för att de har salmonella latent. Skrattande

[Tilde]
0

#4 Samma anledning. Fick min första leopardgecko som 7åring och min mamma är lite hypokondriker (fast tror att vi "barn" ska få sjukdomar), så hon tvingade mig att tvätta händerna efter jag hade hållit på med Henke, som ödlan hette. :) Sedan dess har det bara blivit en vana.

Å andra sidan har jag också insektsfobi, så jag VILL tvätta händerna utifall det finns "insektsbaciller", hahaha Tungan ute

Roonja
0

#5 okej, min mamma sa också till mig det, så det har blivit en vana. Men jag ville bara höra vad ni andra tyckte och gjorde. :)

Hahah, okej. Glad

Hanna
1

Jag använder handsprit varje gång jag rört i dem eller deras inredning. Har två terrarium och vill inte chansa på att föra vidare eventuella sjukdomar, även om de är salmonellafria. Kan vara bra att få in vanan.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
2

Ett tips är att ha en pump med handsprit där ni har reptilerna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
0

#8 Vi har också handsprit, men mest för vi använder den innan vi hanterar ormarna (utifall vi skulle lukta mat, haha). Men jag brukar använada den när jag ska hantera olika ödlor som inte bor ihop också. :)

Roonja
0

Okej, tack för tippset HappyLucky. :D Det ska jag göra. :)

mandyosv
0

pussar ni inte era söta små ödlar på munnen? Kyss

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Tilde]
0

#11 Haha umm nej det skulle jag inte göra xD Dels för salmonella-risk hos reptiler och dels för de äter insekter Obestämd

Roonja
0

#11 Jag vågar inte på grund av salmonellan(eftersom dem har de latent). Rynkar på näsan Annars hade jag såklart gjort det. Kul att du är här Mandy. Skrattande Hälsa hamstrarna. Skrattande

mandyosv
0

hahah :D Ska jag göra ronja hälsa dina =) Ah gick in här lite, va nån som la in en asfräck bild på geckos på facebook, typ 10 st i en burk som såg helt olika ut!! Så blev lite intresserad!!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Roonja
0

#14 Ska jag göra! Skrattande

Om inte salmonella låg latent så kulle jag nog pussa dem. Insekter är jag inte rädd för. Mina hamstrar får ju sånna där äckliga larver och syrsor och jag pussar dem. Tungan ute

mandyosv
0

#15 Åh vad äckligt :( Jag ger mina larver också och pussas! hihi