Tillfällig förvaring
Vart ska jag göra av mina Leopardgeckosar om jag vill rengöra eller desinfektera terariet?
Jag fick dem i en liten kartong med tidningspapper i botten från djuraffären, där fick de vara i lite drygt en halvtimme innan terariet var färdigt.
Men om man sprutar desinfektionsmedel så vill man ju att det ska ha dunstat ordentligt innan man släpper tillbaka ödlorna, och hur lång tid tar det, och hur lång tid kan man ha dem i en liten kartong?
Hälsningar Kalle, nybliven leopardgeckoägare - vad gör man inte för sina barn (fast det är jättekul för mig också, de är ju sååå söta ;-)
Har för mig det är i ett dygn man ska vädra ordentligt där i. och skölja bort ordentligt innan förstås. Och att vara i en låda i ett dygn är inga problem sålänge de kan röra sig i den.
Om du har ganska stora plastlådor med värme (kanske om du sätter dem lite på värmemattan eller vad du använder dig av) så kan de helt klart bo där tills terrariet är klart :) Som #1 sa så tar det nog ungefär ett dugn tills de kan flytta tillbaka igen. Det borde inte vara ett problem för dem att bo lite mindre under tiden.
Tack för svaren :-)
Hur ofta brukar ni desinfektera terariet?
#3 Aldrig faktiskt… Vi rengjorde det ordentligt när vi köpte det, innan ödlorna skulle flytta in. Nu tar jag bara bort bajs osv. när jag ser det och vi byter bottenmaterial några gånger per år. Skulle jag flytta ut leosarna och låta några andra reptiler bo där, då hade jag desinfekterat det. Annars tycker jag inte det är nödvändigt :)