Avla leopardgeckos?
Jag avlar ju hamstrar som några vet. Det är stränga regler som jag måste följa efter att jag klarat av ett prov och blivit reggad uppfödare i svenska hamsterforeningen.
Sen finns det mycket man måste kunna. Så jag skulle vilja veta allt detta som jag skriver ner, vad som gäller för leopardgeckos. :) Jag kommer inte avla nu. Men kanske i framtiden och då vill jag vara väl förberädd. 
Guldhamstrar:
Ungarna blir könsmogna vid 4 veckors ålder
Ungarna ska ha egna burar enligt lag vid 8 veckors ålder
Hanen och honan ska vara minst 5-8 månader vid första parningen så eventuella defekter hinner visa sig.
Sista kullen vid 10-12 månaders ålder.
Det vanligaste kullstorleken är 8-10 ungar men det kan bli ända upp till 24 ungar.
Honan ska vara i bra kondition innan parning. Ska väga ungefär 170-220 gram (högre vikt är tillåten).
Även hanen ska vara i bra konditon innan parning. Ska väga ungefär 150-180 gram (högra vikt är tillåten, även lite lägre).
Honan är dräktig i 16 dagar.
Honan brunstar var 4:e dag.
Man ska låta honan vara med ungarna tills de är 10 dagar gamla. Då kan man städa buren.
Ungarna öppnar ögonen vid 14 dagars ålder.
Fota hälst inte ungarna innan de är 14 dagars ålder.
Ungarna ska få färsk mat varje dag. Så som olika grönsaker och frukt, pasta, ost, barnmat m.m.
Ge inte hamstrarna citrusfrukter, stenfrukter som tex avokado, starka kryddor som sallt och peppar.
Hamstrarna ska absolut inte ha hamstervadd eller plasthus.
Minst 20 cm i diameter stora hjul. Helst större.
Färg parning:
Guldhamsterfärgerna är uppdelade i 4 kategorier:
1: Viltbaserat, grund färgerna. Får paras med alla kategorierna.
2: Cremebaserat, de färgerna med ee i sig. Får paras med 1 och 2.
3: Svartbaserat, de färgerna med aa i sig. Får paras med 1, 3 och 4.
4: Gulbaserat, de färgerna med ToY i sig. Får paras med 1, 3 och 4.
Tecknings parningar:
Bandad och bandad ska helst inte paras för bandet breder ut sig över hamstern.
Dominant spot och dominant spot ska helst inte paras.
Bandad och dominant spot ska helst inte paras då hamstrarna nästan blir vita.
Roan och roan ska inte paras då de ger ögonlösa, tandlösa vita ungar.
Vitmagad och vitmagad ska inte paras då de ger ögonlösa , tandlösa vita ungar.
Roan och vitmagad ska inte paras då de ger ögonlösa, tandlösa vita ungar.
Hårlag parningar:
Satin och satin ska inte paras för de ger hårlösa ungar.
Rex och rex ska inte paras.
Det jag skrivit ner var bara lite av allt jag har fått lärt mig. Men jag skulle vilja veta om det är såna regler hos leopardgeckos? 
Tack på förhand.
Jag har inte så jättestor koll på vilka rekommendationer som gällermen har vänner som avlat dem och jag måste varna dig om att marknaden är väldigt mättad på just leopardgecko. De är svåra att bli av med om man inte har någon ovanlig färg eller liknande så räkna med att få behålla en hel del ungar om du börjar avla..
#1 Tack för svaret. 
Jo det vet jag. Det är väldigt svårt att sälja leopardgeckos.
Och det verkar inte vara så mycket aktivitet på just forum/eller här på iFokus heller mot var det på andra ifokussidor. bla på hamster iFokus, där är det full aktivitet och man får nästan alltid ungarna sålda även fast det blir runt 10 ungar i varje kull.
Men i fall jag skulle ta en kull och några år och inte fick hem till dem så skulle jag ju såklart behålla alla.
Jag har ingen panik så. Det får ta sin tid och om jag inte hittade hem så får det vara så. Då fick de stanna. 
#1 Gud så söta!
Det finns en artikel här på Leopardgecko iFokus om leopardgeckoavel: http://leopardgecko.ifokus.se/articles/4f831b1888f47248a7029ff8-uppfodning-av-leopardgecko?articles-1 
Här kommer en fråga. :) Vilken ålder är bra för en hona att få ungar. Alltså vilken ålder kan man sätta in hanen så äggen kan bli befruktade. :) Visst är det på våren man ska göra det? :) För mina honor har fått ägg på våren oftast. :)
#4 Honorna ska helst vara över ett år gamla väga över 40 gram, gärna över 45 (de ska ha tjock svans och vara allmänt friska såklart).
Jag har för mig att parningssäsongen börjar i februari och slutar i september, men man ska nog inte para för sent. Att para under sommaren går bra dock :)
#5 Tack för svaret! 
Okej. Min lilla Flawa kommer ju från uppfödare och är 2 år i höst. :) Så då är hon i ganska så perfekt ålder då? 
Vilken ålder är det senaste man får para de? 
Flawa är lite lite i växten. och det har hon alltid varit. Hon väger 41 gram. Men hon är liten i kroppen bara. Hennes svans är väldigt tjock och fin och hon har ganska kraftig kropp. 
#6 Jadå, hon är i en riktigt bra ålder! :)
Om det är första gången honan är gravid så hade jag inte parat henne om hon var över 4-5 år gammal. Har hon lagt ägg förut kan ålder höjas med några år, tycker jag (det finns dock folk som avlar på 9-12-åriga honor). Hanens ålder tycker jag inte är lika viktig, då det inte är han som riskerar äggbindning.
Då tycker jag att det skulle gå bra. Jag hade en ödla förut som var väldigt liten i växten, kanske bara 15 cm lång med svans! Men hon var tjock och frisk :)
#7 Ja, okej. Min normalfärgade hona är ju snart 8 år. Alltså några månader över 7 år. Hon har fått ägg tidigare.
Så tror du det skulle gå bra för henne att du ägg? Hon är i superbra form, stor och fin. Hon väger lite över 50 gram.
Dock så brukar hon väga 55 efter någon dag efter hon fått mat.
Flawa väger 46 efter hon fått mat ungefär. 
#8 Om hon är helt frisk, har tillgång till kalcium och har en bra fuktlåda att lägga ägg i när hon väl är gravid, då borde det gå bra! Det är ju större risk för att något skulle gå fel ju äldre de blir, men så länge de är friska så borde det gå bra.
#9 Hon är mer än frisk, haha. Pigg som en liten bebis. Fast snäll som bara den. :) Fin kropp m.m :) Jag tar ju Flawa i första fall. :) Lilly har ju fått ägg förut. :) Så jag hoppas det skulle gå bra i fall jag parade henne. :) Vad skulle vara en bra färg för henne att para henne med? 
Den som är Wildtype? Oj det beror ju helt på vad du vill få fram för ungar… I de flesta fall blir ju ungarna het för något, alltså att de bär på en gen för en morph men inte visar det. Så då tar det två generationer för att få fram en morph.
Jag tror jag hade parat henne med en Mack snow eller Super snow, just för att ungarna kan bli morpher och för att Snow-morpherna är så snygga! Får du dessutom in albino i ledet någon gång blir det helt underbara leosar! 
#11 Okej, tack!