Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 2244 ggr
gickan87
0

Nyfiken- frågor

Hej!

Har blivit lite småsugen på något terrarie djur och tycker geckosarna verkar enklast att sköta också är dem ju så grymt vackra och fina!

Kan man ha bara 1 eller vill de vara två? två hanar fungerar inte ihop vet jag, men två honor?

Hur stort terrarium för en? såg på zoo att det fanns ett geckoterrarium med måtten 45*45*45 för litet?

Hur ofta ska de ha mat och vad kan man göra mer än titta på dem? går de att kela med?

MVH Erika :)

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

45x45x45 är på tok för litet om det inte är en unge, skulle jag vilja säga (anser att man som minst kan ha runt 70cm). Det går alldeles utmärkt att ha honor tillsammans, men tänk på att de inte alltid trivs med varandra och att du i så fall måste vara redo med ett extraterrarium.

Mina får mat ca var tredje dag, om djuret är växande eller underviktigt bör det ha mat oftare. Alltid pudrat med kalk och vitaminer som även ska finnas i terrariet.

Tänk på att reptiler inte är något man kelar med, det går att ta ut dem och kanske fotografera lite snabbt eller kolla ömsrester osv. Men jag skulle inte ta ut dem varje dag för att "kela". Det är inget som reptilerna har behov av och inte "vinner" något på.

Lycka till med ditt letande!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
0

Tycker att #1 gav väldigt bra svar :)

Terrariet är för litet. Jag tror jag hade omkring 50x60 till min första leopardgecko (1998) och skaffade ett på 100x40 eller liknande när jag senare ville ha två ödlor i samma terrarium. Det finns regler angående terrariestorlek på jordbruksverkets hemsida.

Två honor brukar gå utmärkt att ha boende tillsammans, så länge det finns många gömställen åt dem, utifall de vill vara ifred, men också om de är ungefär lika stora. Du ska alltså inte ha en unge med en vuxen. Leopardgeckos blir för övrigt könsmogna runt ca 1 års ålder och man brukar kunna se kön på dem när de är omkring 4 mån gamla. Ibland blir det senare och ibland tidigare (också beroende på hur van man är med ödlorna). Jag och sambon kunde se kön på en av våra ungar när den endast var 2 mån gammal. :)

Vi ger mat några gånger i veckan. Unga leopardgeckos ska äta oftare än stora. De ska inte få mat som är längre än deras huvuden (en liten regel som går att bryta om insekten är smal).

Du kan helt klart ta upp ödlan och låta den klättra runt på dig ibland. Jag har haft leopardgeckos som har blivit väldigt "tama". De flesta anser väl att reptiler aldrig blir tama, men de kan bli extremt lugna och vänliga mot dig. :) Enligt mig kan de även känna igen sin ägare på lukten. Man ska inte hantera dem för ofta, utan ta upp dem endast om de själva vill klättra upp på din hand.

Slänger också upp en bild, på min Sunglow:

kalle1973
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina leopardgeckos vill väldigt gärna, på kvällen när värmelampan är släckt, klättra upp på min hand. Då lägger hon sig platt med magen, ibland även huvudet, i min hand. Förmodligen bara för att få min värme, men det ser ju ut som hon myser, speciellt när hon lägger ned huvudet också. När jag går förbi ställer hon sig nästan mot fönstret och tittar på mig, som att hon ber mig att stoppa in handen.
Men det är inte kallt i terariet, det ska inte understiga 21 på natten och det gör det inte heller, och den andra ödlan vill nästan aldrig klättra upp i min hand.

Så individerna är olika och kan vara väldigt kontaktsökande om man har tur (och vill att de ska vara det). Ibland kan det nästan vara jobbigtg om man bara vill in i terariet för att byta vatten eller så.

/Kalle