Skaffa leopardgekko
Jag har tänkt skaffa en leopardgekko. Jag har tänkt mig -Terrarium- 80x40x40 helglas med bakgrund för att minimera spegelbild -bark på botten -stenar, plastväxter, grenar vattenskål och en liten grotta -Uv lampa och sollampa -Gräshoppor och mjölmaskar som foder -Vitaminer och kalk -termometer och hydrometer. -Fuktlåda med mossa i Jag vet vad den kräver i hygien och kan ta hand om det. Har jag kommit ihåg allt?
UV-lampa är inte nödvändigt för leopardgeckos då det är mest nattaktiva =)
Värmematta är att föredra istället för sollampa med tanke på höjden av terrariet samt att det håller värmen på natten. Räcker med ett vanligt lysrör eller liknande under dagen.
Mjölmaskar skulle jag inte direkt utfodra med då det är bara fett och ingen näring. Så gräshoppor, dubia, syrsor passar bäst =)
Hydrometer vet jag inte, men tror inte du direkt behöver någon =)
Annars så har du fått med allting :D Vad blir det för morph och kön? =)
Kanske ett lite bredare terrarium? Med tanke på inredningsvis så att säga, lite lite att inreda med bara 40cm bredd, bara ett tips :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Lägg gärna upp massa bilder när du fixat allt! Låter bra tycker jag :D
/Karoline.
Det låter som en jättebra lista, men #1 kom med några bra punkter. 
Är det bara en leopardgecko du ska ha? Kom ihåg att varje leo behöver minst två gömställen/grottor! Ett på den varma sidan och ett på den kalla sidan.
Vi har gräshoppor som standardföda till leopardgeckosarna, men ibland får de också annat; syrsor, mjölmaskar, osv. Mjölmaskar är ju fet mat, men jag har faktiskt en hona som bara vill äta mjölmaskar och feta larver. Tänk på att variera maten ibland :)
Det är bra att ha ett litet lock med kalcium i terrariet (t.ex. från en läskflaska), så ödlorna kan slicka i sig när de vill. Alltså inte bara pudra maten med det.
Fråga gärna om du behöver hjälp med något!
Och säger som #2 - bilder när det väl är dags! :)