Är min leo överviktig?
Det finns vissa som sagt till mig att min leopardgecko kille är fet.
Det är inget jag ville erkänna till att börja med, men även jag tycker att han på sistone lagt på sig ovanligt mycket och vill därför höra vad ni andra tycker.
Är han överviktig eller har han "bara" bra fettreserver? Ärliga svar, tack! 
Han får mat ungefär varannan till var tredje dag, syrsor och zophobas, mjölmask väldigt sällan. Åt gånger brukar han äta 2-3 syrsor eller 1-2 zophobaslarver. Jag vägde honom idag, och han väger 88 gram.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Nä. Han är inte fet. Du har en jätte vacker och välmående ödla. Leosar väger mellan 50-100 gram.
Tycker inte han ser ut att vara överviktig, bara lite tjock
Han ser frisk och fin ut! Beroende på hur lång han är så är 88 gram en bra vikt!
Många av massuppfödarna göder sina ödlor och DE är överviktiga och extremtjocka… Inte nice :/
#3 och #4 Tack för era svar! Då kan jag andas ut lite nu när jag vet att han åtminstone inte är extremfet. :) Han har dock gått upp från 77 gram till 88 på bara några månader, så jag ska försöka begränsa hans matintag lite granna så att han åtminstone inte går upp mer.
Jag har blivit lite nojig, för det finns en person i min närhet som sagt att hon ska anmäla mig till länsstyrelsen för att jag övergöder mina djur. :/ Jag tror visserligen att personen sa det bara för att vara elak, inte för att det faktiskt stämmer, men hur som helst så var det inte så kul att bli hotad på det sättet.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Öka på antalet syrsor & minska på zophobasen annars? Zophobas larver innehåller en hel del fett så bara att minska på dem kan nog hjälpa :)
Som #6 säger så kan du ju minska på den feta maten, men ändå låta honom äta när han är hungrig (syrsor då). :)
Men vilken konstig tjej! Om något så verkar du ju ta superväl hand om dina djur! Finns inget att klaga på där!
#7 Tack så mycket, det värmer verkligen! 
Nja, nån "tjej" är det ju inte egentligen, hon är 62 år och en nära anhörig till mig, men vi har ett komplicerat förhållande. :/
Ja, jag ska dra ner på mängden zophobas, absolut. Det kanske han inte kommer att gilla, för han älskar dem, men jag vill inte att han går upp mera.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#8 Nå, okej. Jobbigt läge :/
Innan jag flyttade till Danmark hade jag en riktig tjockis-leo. Hon älskade också zophobas och fick sysor och zophobas ca 3 gånger i veckan. Vi drog dock ner på mängden zophobas efter att de hade bitit sönder plastlådan de låg i och försvunnit in bakom byrån som terrariet stod på! Lilly, som ödlan hette, saknade säkert zophobas, men åt glatt ändå som en riktig häst. 
#9 Jag brukar normalt inte köra med så mycket zophobas, men jag gör det nu, eftersom jag har två äggläggande honor som behöver mer fet mat än normalt. Eftersom den här är en hane, så behöver inte han den där extra energi-boosten, men han har också fått eftersom de fått… och så har han lagt på sig.
Han bor för tillfället med min syperhypo hona i det stora terrariet, men jag funderar på att sätta ihop honorna och låta honom gå för sig själva i det mindre terrariet. Då blir det lättare att hålla koll på hur mycket han faktiskt äter.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus