Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1850 ggr
[Tilde]
1

Djurplågeri i djuraffär

Usch! Vi var och köpte insekter till djuren idag och fick syn på en stackars leopardgecko i ett terrarium på 20x30x20 (längd, djup, höjd)!! Den hade endast en vattenskål i terrariet och inget gömställe! >:C

Vi har redan klagat på ägaren förut, men han verkar helt enkelt inte bry sig om djuren… Blir så arg och ledsen för sånt Gråter

CupcakeGod
0

Det är jo synd om ödlan. Den är säkert stressad och mår dåligt. Folk som kommer förbi skrämmer ödlan. Djur ska inte behöva må så dåligt.

Kan man inte anmälla djuraffärer där du bor? Hur fungerar det i Danmark?

Tycker att du ska ta ett allarligt snacka med ägaren.

[Tilde]
0

#2 Jag vet faktiskt inte om man kan anmäla (eller kan kan man väl, men tror inte riktigt att det händer något). Vi har redan pratat med ägaren angående andra leopardgeckos som i princip dog av svält/MBD i affären. Vi var inne flera gånger och kollade till dem och pratade med ägaren. Han sa att han skulle göra sitt bästa, men inte f*n gjorde han något åt saken!

Även en kameleont har dött i den affären. De visste inte alls hur man tog hand om jemenkameleonter förrän vi var där inne och sa till dem.

Kanske får ta och prata med ägaren igen nästa gång vi ska dit, om han är där. Obestämd Ska försöka googla och se om det finns några djurskyddslagar om reptiler.

LokiAnd
0

Gråter fy vad tråkigt, hoppas att du hittar nåt, han borde inte ha ett djur ju!

Gurky
0

Hoppas det löser sig i affären!

Klart att man kan anmäla dom för djurplågeri! Varför skulle man inte kunna göra det? Dom lär ju ha samma regler som vi har angående storlek på terrarium, inredning samt hur dom ska vara i hullet.
Bara för att dom har en djuraffär så betyder ju inte det att dom ska undgå en anmälan :/

/MarajLowajz

[Tilde]
0

#4 Vet faktiskt inte om de har samma regler vad gäller reptiler. :/ Försöker hitta någon regel om det! Men i så fall gör jag gärna en anonym anmälan, för så ska inte djur behöva ha det!!

MarajLowajz
0

Nej precis! Bättre att göra en anonym anmälan än ingen alls isåfall! Hoppas dom skärper till sig iaf, för det är så tråkigt att se djur lida hela tiden :/

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

Ja precis! Speciellt med tanke på att en kameleont de hade förut där dog… Och en annan var väldigt uttorkad och såg inte frisk ut. Vi sa till de som jobbade där och sen dess tar de mycket bättre hand om kameleonterna :) Men ägaren verkar inte bry sig om djuren alls…

De har även ca 5 kaniner + 2 marsvin i ett terrarium på kanske 120x60, med gnagarblandning och knappt något hö! Rynkar på näsan Samt massa fånglar i en å samma bur… i samma rum som kaninerna och de andra smådjuren!

Usch! Vi har sagt åt flera gånger och medarbetarna har börjat ogilla chefen nu. Hoppas de bättrar sig, annars vill jag verkligen anmäla!

MarajLowajz
0

Äh! Gör en anmälan istället! Gå inte och hoppas att det blir bättre, för det händer aldrig, utan gör det! Då vet du att du har gjort det och du kommer inte ångra dig senare om något mer händer i djuraffären!

Anmäl ägaren och anmäl dålig skötsel av djuren.

Att gnagare och fåglar är i samma rum är ju lika i alla djuraffärer tyvärr så där kan man ju inte direkt göra någon anmälan mot :/ Men man kan ju alltid göra en anmälan mot att dom utfodrar fel, har för liten yta vad gällande djurskyddslagen etc.

Bra att dom tar hand om kameleonterna bättre nu iaf, synd bara att det ska lidas först innan man vet hur dom ska tas hand om :(

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#8 Sant, jag vill bara inte att de som jobbar där ska bli arbetslösa eller så, för de är riktigt härliga killar! Väldigt trevliga och hjälpsamma och gör sitt bästa. Det är bara chefen som är en idiot. Obestämd

Ja eller hur… Jag ska som sagt kolla upp om de har några lagar för reptiler, för i så fall kan jag ju göra en anmälan! Kan googla nu på direkten, så jag minns!

[Tilde]
0

Ärligt talat verkar det inte finnas några regler för hur reptiler ska ha det! Rynkar på näsan Om någon hittar något får de gärna säga till, men jag har googlat på massa olika saker och inte hittat något om hur man ska hålla djuren.

Snusisgirl
0

Vet inte riktigt vad som gäller för reptiler men någon form av stadga måste finnas. Kontakta länsstyrelsen. Jobbar själv i djuraffär (utan reptiler)

[Tilde]
0

#11 Har sökt på allt som går att söka angående regler för hållande av djur.. Min sambo som är dansk vet inte heller om någon lag om sånt, han säger att det inte finns. Men ja, kanske kan kontakta dem och fråga! Det borde ju finnas! :o